تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
3
هومان حسن‌پور، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران:

کتاب گران شد

  • کد خبر : 2548
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
کتاب گران شد

اخبار صنفی – رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران درباره گرانفروشي کتاب گفت: من گزاره گران شدن کتاب را مي‌پذيرم، ولي گرانفروشي آن را نه! البته در بحث افزايش قيمت، کتاب هم مستثني از بقيه کالاهاي کشور نيست. هومان حسنپور، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران بيان کرد: در مورد قيمت کتاب، معيارهاي بسياري وجود […]

اخبار صنفی – رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران درباره گرانفروشي کتاب گفت: من گزاره گران شدن کتاب را مي‌پذيرم، ولي گرانفروشي آن را نه! البته در بحث افزايش قيمت، کتاب هم مستثني از بقيه کالاهاي کشور نيست.

هومان حسنپور، رئيس اتحاديه ناشران و کتابفروشان تهران بيان کرد: در مورد قيمت کتاب، معيارهاي بسياري وجود دارد و از آنجايي که کشش و ميل به خريد کتاب نسبت به ساير کالاها قابل مقايسه نيست، ناشر خواسته و يا ناخواسته ناچار است از حاشيه سود خود بزند و به تناسب افزايش هزينه هاي توليد کتاب قيمت را افزايش ندهد؛ ضمن اين که اگر اين کار را کند، کتابش فروش نمي رود.
وي ادامه داد:اين اتفاق بسيار ملموس است. مواد اوليه و قيمت تمام شده توليد کتاب افزايش ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درصدي را تجربه کرده اند و در عوض افزايش ۲۰۰ تا ۴۰۰ درصدي قيمت کتاب را شاهد هستيم، اما در مورد تغيير قيمت بايد خودمان را جاي ناشر و کتابفروشي بگذاريم که کتابش را چند ماه يا حتي چند سال پيش خريده و قيمت الانش حتي قيمت مقواي جلدش هم نيست.

حسن پور اظهار کرد: تصور کنيد هيچگونه تغيير قيمتي صورت نگيرد! آيا وقتي يک کتاب فروخته شد بايد جايگزين شود؟ اگر قرار باشد اين توقع از کتاب‎فروش برود که متأسفانه مي رود، کتاب‏‎فروش هر بار با فروش پنج جلد کتاب قيمت قديم، سه جلد قيمت جديد مي تواند جايگزين کند و اگر اين چرخه ادامه پيدا کند، تمام سرمايه ناشر و کتاب‎فروش به اتمام مي رسد. اين فرمول اقتصاد است.

رئيس اتحاديه ناشران و کتاب‏‎فروشان تهران در پاسخ به اينکه آيا مرجع قيمت‎گذاري کتاب، ناشر است يا کتاب‎فروش؟ گفت: اينکه آيا کتاب بايد قيمت داشته باشد يا خير بايد بگوييم، بله بايد داشته باشد. قيمت داشتن هم به اين معني است که فروشنده نتواند نسبت به توان مشتري قيمت اعلام کند. حالا قيمت برچسبي باشد يا چاپي اهميتي ندارد، مهم درج آن است. اما در مورد اينکه ملاک قيمتگذاري و يا تغيير قيمت بايد کتاب‎فروش و يا ناشر باشد به نظر مي رسد اين امر از سوي اهالي فرهنگ پذيرفته شده که ناشران به عنوان توليدکننده محصول ملاک باشند.

وي ادامه داد: بي تعارف در شرايطي هستيم که با سرمايه حاصل از کتابي که سه ماه پيش به تيراژ ۱۵۰۰ جلد چاپ شده و اتفاقاً فروش رفته است، ناشر تنها مي تواند ۱۰۰۰ جلد از همان کتاب چاپ کند. کمي به اين گزاره توجه کنيم. با اين اوصاف مي شود از گرانفروشي و يا برچسب حرف زد؟ مگر اينکه برايمان حيات کتاب، نويسنده، مترجم، ناشر و کتاب‎فروش مهم نباشد.

رئيس اتحاديه کتابفروشان و ناشران تهران در ارتباط با وضعيت نقدينکي آيا صنعت نشر نيز بيان کرد: در مورد برچسب ها آن طور که بنده مي دانم اکثر موزعين و کتابفروشان، کتاب برچسب داري را قبول مي کنند که ويژن ناشر را داشته باشد. يعني توسط ناشرقيمت گذاري و تغيير قيمت رخ دهد. اگر هم کتابفروشي آن کتاب را به قيمت روز ناشر تغيير دهد، مي تواند از ناشر برچسب بگيرد.

حسن‎پور در پايان اظهار داشت: اگر ناشران و کتابفروشان مي خواستند مانند تقريباً تمامي محصولات کشور! به تناسب افزايش قيمت خدمات و مواد اوليه افزايش دهند، صنعت نشر دچار چنين معضل نقدينگي نمي شد. البته باز هم تکرار مي کنم آستانه قيمت کتاب تابعي از کشش بازارش است و براي همين بسياري از ناشران ديگر بعضي کتب را چاپ نمي کنند. زيرا با تمام تمهيداتي که براي کاهش قيمت به کار بستند باز هم قيمت طوري بوده که از توان مخاطب خارج است.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=2548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.