تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
2
دبیرانجمن واردکنندگان تلفن همراه :

خرید و فروش گوشی‌های مسافری غیرقانونی است:آیفون ١۴ریجستری می شود

  • کد خبر : 1733
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
خرید و فروش گوشی‌های مسافری غیرقانونی است:آیفون ١۴ریجستری می شود
مهدی عبقری دبیرانجمن واردکنندگان تلفن همراه با تأیید اظهارات سخنگوی وزارت صمت در خصوص ریجستری گوشی‌های آیفون ١۴ گفت: گوشی‌هایی را که به شکل قاچاق وارد کشور شده و به‌صورت کددار یا بدون کد در برخی واحدهای صنفی به فروش می‌رسد را شامل نمی‌شود بلکه به گوشی‌های محدودی مربوط است که از رویه مسافری واقعی وارد شده‌اند.

سخنگوی وزارت صمت از رجیستری گوشی‌های آیفون۱۴ در آینده نزدیک خبر داد. ۳ماه بعد از ورود گوشی‌های آیفون۱۴ به بازار دنیا و درحالی‌که هنوز وزارت صنعت تکلیف واردات تجاری این نوع گوشی‌ها را روشن نکرده، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد گوشی‌های آیفون۱۴ وارد شده از مسیر مسافری در روند رجیستری قرار دارند و «به‌زودی» رجسیتر می‌شوند. امید قالیباف، بدون بیان جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام کرد «به‌زودی» درباره نحوه رجیستری این گوشی‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود. او همچنین بدون اشاره به تعیین وضع واردات تجاری این نوع گوشی، از اجرای محدود رجیستری خبر داد و گفت: هیچ‌گونه گوشی آمریکایی به‌صورت تجاری وارد نشده اما از آنجا که به‌صورت مسافری گوشی‌هایی وارد می‌شود، بنابراین به‌صورت محدود به آن رسیدگی می‌کنیم.

خرید و فروش گوشی‌های مسافری غیرقانونی است

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در واکنش به خبر اعلام شده از سخنگوی وزارت صمت، به همشهری گفت: در این زمینه ۲مسئله قابل توجه است؛ مسئله اول این است ‌که اساسا گوشی‌ مسافری کالای تجاری محسوب نمی‌شود و خرید و فروش کالای مسافری در رویه اقتصادی و صنفی قانونی نیست. مهدی عبقری افزود: اصناف و مغازه‌داران نباید اجازه فروش گوشی‌های مسافری را داشته باشند و تقاضای ما نیز به کرات این بوده که هم به‌منظور احقاق حقوق واردکنندگانی که به‌صورت قانونی دارند حقوق دولت را پرداخت می‌کنند و هم برای شفاف‌سازی و خدمات پس از فروش، جلوی نقل و انتقال این گوشی‌ها گرفته شود تا فقط مسافر واقعی بتواند از آن استفاده کند.

تکلیف واردات تجاری مشخص شود
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به تداوم ثبت سفارش واردات آیفون۱۴ درباره اظهارات سخنگوی وزارت صمت، گفت: صحبت‌های آقای قالیباف و رجیستری وعده داده شده، گوشی‌هایی را که به شکل قاچاق وارد کشور شده و به‌صورت کددار یا بدون کد در برخی واحدهای صنفی به فروش می‌رسد را شامل نمی‌شود بلکه به گوشی‌های محدودی مربوط است که از رویه مسافری واقعی وارد شده‌اند. او با بیان اینکه گوشی‌های مسافری واقعی در بازه زمانی بسیار محدودی فرصت ورود به کشور داشته‌اند، اضافه کرد: اوایل مهرماه امسال تعدادی گوشی ‌را مسافران وارد و کد مسافری دریافت کرده‌‌اند اما از ۱۰مهرماه در تمام مبادی ورودی کشور اطلاع‌رسانی شده که گوشی آیفون۱۴ رجیستر نمی‌شود، در نتیجه تعداد گوشی‌های واقعی مسافری زیاد نیست و با توجه به اینکه قانونگذار شرکت‌های واردکننده را مسئول واردات تجاری کرده، بنابراین اگر قرار است تمهیدی در زمینه واردات اندیشیده شود، باید این تمهید واردکنندگان و تجاری را که امروز به‌صورت قانونی و شفاف فعالیت می‌کنند را نیز در بر گیرد. واردات تجاری گوشی‌های آیفون امسال چالش‌های زیادی داشته است. از اردیبهشت‌ماه که ثبت سفارش واردات این برند متوقف شد، براساس آمارهای موجود ورود گوشی‌های آیفون از طریق مسافری به‌شدت رشد کرد و با توجه به افزایش قیمت این نوع گوشی‌ها در بازار، روند رشد واردات غیرتجاری ادامه یافت. با معرفی آیفون۱۴، این گوشی‌ نیز به سرعت از رویه‌های غیرتجاری و غیررسمی به کشور وارد شد و از فروشگاه‌هایی سر درآورد که برخی با استفاده از خلأ واردات رسمی و نبود اطلاع‌رسانی کافی در این خصوص، گوشی‌های فعال‌شده را با‌عنوان رجیستر شده تا ۱۷میلیون گران‌تر از گوشی‌های غیرفعال به متقاضیان می‌فروختند. با اطلاع‌رسانی در زمینه محدودیت زمانی فعالیت گوشی‌های آیفون۱۴ مسافری و همچنین به درازا کشیدن تعیین تکلیف رجیستری این گوشی‌ها، نقل و انتقال آیفون۱۴ به‌گفته واحدهای صنفی کاهش یافت و متقاضیان در انتظار روشن شدن وضعیت رجیستری بودند. از تاریخ ۳ تا ۱۰مهرماه و پیش ‌از اینکه به مبادی ورودی کشور درخصوص رجیستر نشدن آیفون۱۴ اطلاع‌رسانی شود، تعدادی از این گوشی‌‌ها به همراه مسافران به کشور وارد شده و به روال سایر گوشی‌ها کد رجیستری دریافت کرده اما بعد از این تاریخ به مسافران ورودی ابلاغ شده گوشی‌ آیفون۱۴رجیستر نمی‌شود و امکان فعال‌سازی و استفاده از آن فقط محدود به یک‌ماهی است که در قانون تعیین شده است. با این حال این گوشی‌ها هنوز هم قطع نشده و بدون اینکه هزینه رجیستری برای آنها پرداخت شود، مدت استفاده از آن ماه به ماه در حال تمدید است.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=1733

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.