تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
3
نگاه کوتاهی بر جایگاه و نقش خلق توکن در فردای اقتصاد جهان

انقلاب دانایی راز خلق ارزش‌های دیجیتال

  • کد خبر : 2796
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
انقلاب دانایی راز خلق ارزش‌های دیجیتال

مهدی نادعلی، مدیرعامل شرکت بین المللی اطلس اخبار صنفی – توکنایز* موضوع جدیدی است که در سپهر اقتصاد ایران درخشیدن گرفته است و اگر مورد وثوق و اقبال جهانی قرار گیرد، می تواند جایگزینی مناسب برای بازار سرمایه فعلی شود. توکنایز از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و تجارت برخوردار است؛ مخصوصا در کشورمان ایران […]

مهدی نادعلی، مدیرعامل شرکت بین المللی اطلس
اخبار صنفی – توکنایز* موضوع جدیدی است که در سپهر اقتصاد ایران درخشیدن گرفته است و اگر مورد وثوق و اقبال جهانی قرار گیرد، می تواند جایگزینی مناسب برای بازار سرمایه فعلی شود. توکنایز از ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری و تجارت برخوردار است؛ مخصوصا در کشورمان ایران که به دلیل ظرفیت‌های بالقوه و بالای تاریخی و فرهنگی و قومی که در خود نهفته دارد، می تواند نقش بسزایی را در اقتصاد کلان و با گستره جهانی داشته باشد.
دلیل آن روشن است؛ امروزه روش زندگی در جهان پیرامون‌مان کاملا متفاوت شده است و انسان‌ها دچار یک بحرانی به عنوان دانایی شده اند!
بحران از این جنبه که دانایی آن‌هم در این حجم با این سطح از کیفیت قطعا انقلابی را به همراه خواهد داشت.
البته وقتی می گوییم انقلاب نه به مفهوم آنچه که تا کنون بوده و دیده ایم، بلکه جنبشی که مفاهیم و سبک ها و روش‌های متعارف را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
در این مسیر که نگاه نوگرانه بر همه موضوعات حاکم است مفهومی با سه نوع باز تولید را در رفتار و اخلاق شکل می‌دهد:
• انسان‌محوری: انسان محوری به معنای باور به قدرت اندیشه انسان.
• ماده‌گرایی: جهان‌بینی مدرن نیازهای روحانی انسان را به نیازهای عاطفی او تحویل می‌کند.
• خردگرایی: نگرش به جهان به صورت عقلانی و بر اساس خرد و استدلال.
در واقع بُعد انسان محوری در این مجال توانسته نظر اقتصادی مسئله را نسبت به دیگر مشتقات آن ممتاز نماید و این در حالی است که در نگاه‌های ارتودوکس و کلاسیک به مسئله انسان و جایگاه او در فرآیند تولید در کنار سایر عوامل تولید درنظر گرفته می‌شود و قدرت تاثیرگذاری وی در مقایسه با سایر عوامل همگن فرض می‌شد و این تصور به وجود می‌آمد که به اعتبار این همگنی به سهولت امکان جایگزینی عوامل پدیدار می‌شود.
در این نیم قرنی که دستاوردهای انقلاب دانایی به تدریج و به صورت فزاینده در حال ظهور است، در بعضی از اقتصادهای پیشگام نقش انسان در خلق هر واحد ارزش افزوده جدید چهاربرابر مجموعه عوامل دیگر شده است.
از همین روست که فلسفه بازار سرمایه نیز در حال تغییر و چرخش دیالکتیک بوده و تعریف سرمایه را نیز با پشتوانه‌های فیات و فیزیکال بهادار به سرمایه‌های اجتماعی تغییر داده است.
دقیقا در این جا خلق توکن در بستر بلاکچین شکل می‌گیرد و باعث انهدام نظام سرمایه‌داری در وضعیت کنونی اقتصاد کلان جهان شده است.
این انقلاب، فریادی از مخالفت به خیلی از رویکردهای متعارف و سابق در اقتصاد است.
این نه گفتن‌ها به کل نظام سرمایه داری است و با وسعت و توسعه آن می توان پایان نظام‌های سرمایه داری را در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بود.
چرا که نخستین آثار انقلاب دانایی توزیع عادلانه فرصت‌ها بنا بر شاخص‌های مختلف انسانی است و نه صرفا داشتن پول و سرمایه!!!
از بین رفتن نظام دلالی و واسطه‌گرایی، نظام بانکی و پولی تحت تسلط حاکمیت ها و اساسا از بین بردن مرزها و محدودیت های مالی، جزو آرمان‌های بین افراد و گونه بشر ساکن در جهان است.
البته بسیاری از افراد به دلیل جهل یا ترس از دست دادن قدرت و جایگاه، با این جنبش در سطح اجتماعی ناخودآگاه مبارزه می نمایند؛ اما این موضوعی نیست که بتوان با آن مقابله کرد و ناگزیر این اتفاق خواهد افتاد و چه خوب است که دولت‌ها خود را برای ایجاد بسط و توسعه آن و شرایط پذیرش آن‌را در جامعه و ارگانیزیشن ماشین قدرت خود هموار نمایند و به جای اینکه مثل همیشه حضور چنین پدیده‌ایی و تکنولوژی را کتمان و با سیاست‌های حذفی و قهری وقوع آن‌را به عقب بی اندازند، تلاش نمایند تا خود را برای چنین اتفاق بزرگ بشری آماده سازند، زیرا که بعدا به تحجری قدرت طلبانه محکوم خواهند شد که سنگی بزرگ در جلوی پیشرفت بشر قرار داده‌اند.
و این راز خلق توکن به عنوان ارزش‌های دیجیتال است و ایران ما می تواند در این خصوص از ظرفیت بسیار بالای تاریخی و فرهنگی خود که مهمترین سرمایه اجتماعی هر کشوری است بهره مند شود و به جای آنکه مثل همیشه فرصت‌ها را به دیگر کشورهای منطقه دهیم، با شتاب بیشتری به سمت آن برویم.
اما مشکل اساسی ما در مواجهه با این پدیده نوظهور بیشتر مشخصات اجتماعی دارد تا اقتصادی؛ نبود شناخت و دانش کافی و بعد از آن نیز نبود استراتژی و مدل کسب و کاری که از آن بتوان خلق فرصت شود.
*توکنیزاسیون Tokenization) ): روندی است که در آن دارایی‌های مختلف به دارایی دیجیتال تبدیل می‌شوند.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=2796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.