تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
5

گام واقعی اجرای خرد جمعی در هیات رییسه اتاق اصناف تهران

  • کد خبر : 1539
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۶
گام واقعی اجرای خرد جمعی در هیات رییسه اتاق اصناف تهران

در جریان دیدار هیات رییسه اتاق اصناف تهران با اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی پایتخت بر استفاده از خرد جمعی تاکید بسیار شده است. به گزارش خبرنگار مالی چی پرس استفاده از خرد جمعی بارها و بارها در هیات رییسه های قبلی اتاق اصناف تهران و شهرهای کشور تاکید بسیار شده است اما آنچه […]

در جریان دیدار هیات رییسه اتاق اصناف تهران با اعضای هیات مدیره اتحادیه های صنفی پایتخت بر استفاده از خرد جمعی تاکید بسیار شده است.
به گزارش خبرنگار مالی چی پرس استفاده از خرد جمعی بارها و بارها در هیات رییسه های قبلی اتاق اصناف تهران و شهرهای کشور تاکید بسیار شده است اما آنچه که در عمل اتفاق افتاد نظر وحرکت اعضای هیات رییسه اتاق اصناف بر مدار فردگرایانه و تلاش برای نمود عینی نشان دادن خود برتربود.
خردجمعی که در نزد اصناف تبلور دارد این است که دور هم به عنوان خبرگان اصناف جمع شده و آنچه که در نشست هایشان به دیدگاه مشترک رسیدند را به اجرا درآورند اما آن چیزی که در عمل رخ داده است بازهم اجرای نظرات فردگرایانه بود.
خرد جمعی چیست؟
واقعیت این است خرد جمعی یا هوش جمعی، برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است.
پژوهشگران بر این باور هستند که هوش جمعی از آنجا برمی‌آید که افراد گروه تا چه اندازه با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نمونه، گروه‌هایی که افراد آن را کسانی با “حساسیت اجتماعی” افزون تر تشکیل می‌دادند دارای خرد جمعی بالاتری بودند.
حال بر اساس تعریفی که از خرد جمعی ارائه کردیم هیات رییسه جدید اتاق اصناف تهران می خواهند بر اساس این تعریف خرد جمعی را به اجرا درآورند.
برای اولین بار در کشور گام واقعی برای بهره مندی از توان خرد جمعی وحساسیت اجتماعی در هیات رییسه اتاق اصناف تهران بر اشته شد. درهمین چهار روز اول گام واقعی در هیات رییسه اتاق اصناف تهران اینگونه برداشته شد که برای حضور در جلسات سازمان‌های که اتاق اصناف به عنوان کارشناس باید حضور داشته باشد حضور یک رییس اتحادیه خارج از هیات رییسه اتاق اصناف به عنوان عضو اجلاس اتاق اصناف تهران است.
کاری که هیات رییسه جدید اتاق اصناف تهران انجام داد اقدام خلاقانه و جدید در اصناف کشور است تا از توان فکری هریک از روسای اتحادیه‌های صنفی استفاده کنند. هرچند که دراین خصوص باید حساسیت ها دیده شود ولی دیکته نانوشته غلط ندارد واگر این اقدام با چهارچوب مشخصی همراه باشد نتایج عالی برای اصناف دارد.
درگذشته تمام جلسات را اعضای هیات رییسه اتاق اصناف حضور یافته و به این اقدامات رانت اطلاعاتی هیأت رییسه می گفتند که حاضر نیستند کسی از این ارتباطات بهره ببرد اما هیات رییسه جدید اتاق اصناف تهران این رانت را از بین برد و فرصت خدمت را برای همه روسای اتحادیه‌های صنفی فراهم کرد.این فرصت را بهتر است روسای اتحادیه ها و هر فردصنفی که در این موقعیت قرار می گیرد باید غنیمت شمرد.
گام بعدی که در راستای خرد جمعی بهتر است از سوی هیأت رییسه اتاق اصناف تهران و سراسر کشور اجرا شود بهره بردن از کارشناسان با تحصیلات عالیه ای است که به عنوان عضو فعال صنفی جزو اعضای دارای پروانه کسب هستند وبا دانش و پژوهش و تحقیقات علمی که در صنف مرتبط انجام دادند می توانند با حضور در جلسات سازمان‌های دولتی راه حل های جدید وکارگشا ارائه کنند
خرد جمعی پدیده کیفی است باید به گونه‌ای عمل کنند تا آن را به پدیده کمی تبدیل کنند تا بتوان به عملکرد خردجمعی امتیاز داد وبر مبنای شاخص کمی نقاط ضعف را شناسایی ورفع کرد. تبدیل پدیده کیفی خرد جمعی به پدیده کمی کاری سخت است که برای بهره بردن از آن می توان ماده ١٨ آیین نامه اجرایی ماده ٣۶ قانون نظام صنفی را اجرا کرد.
در هر صورت روش بهره گیری از خرد جمعی وهوش اجتماعی در اصناف نوزاد تازه متولد شده ای است که باید به آن کمک کرد تا با گرفتن نتیجه منطقی ومستند برای ارتقاء جایگاه اصناف از آن در اتاق اصناف ایران هم بهره برد.
خرد جمعی فقط دور هم نشستن وچای ومیوه خوردن و در مورد مشکلات با هم گپ زدن نیست.
بهره بردن از خرد جمعی و استفاده از روشهای جدید در هیات رییسه اتاق اصناف تهران تاثیر مثبت اجرای تبصره یک ماده ٢٢ و ماده ٣۵ قانون نظام صنفی در همین هفته اول کاری هیات رییسه اتاق اصناف تهران خود را نشان داد.
البته در این دیدار که در ابتدا ذکر شد کلمه همدلی و یکدلی بارها و بارها تکرارشد. نوع بیان این کلمات نوعی نگرانی را ناخودآگاه به دنبال آورد که مگر از همین الان چه اتفاقی افتاده که این کلمات تکرار می شود؟
به مصداق (و اطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا ان الله مع الصابرین ):(و از خدا و رسولش اطاعت نمایید و نزاع نکنید،چون سست و مضطرب می شوید و نیرویتان تحلیل می رود و صبر کنید که هماناخدا با صابران است )
توصیه می شود از هیات رییسه های قبلی درس عبرت بگیرید و از نزاع و دلخوری از یکدیگر دوری کنید و باهم در عمل رفیق و همدل باشید که هرگونه دورویی منجر به شکست خواهدشد. راهی که شروع کردید با اتحاد و همدلی به سرمنزل مقصود می رود.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=1539

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.