تاریخ : پنج شنبه, ۴ مرداد , ۱۴۰۳ Thursday, 25 July , 2024
6

نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی: تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً ۲۴ CBDC عرضه می‌شود

  • کد خبر : 2922
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی: تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً ۲۴ CBDC عرضه می‌شود

بر اساس نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، درحال‌حاضر ۹۳درصد از بانک‌های مرکزی در حال تحقیق درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند و تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً حداکثر ۱۵ CBDC در بخش خرده‌فروشی و ۹ CBDC در بخش عمده‌فروشی عرضه شود. این نظرسنجی در بازه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲ (مهر تا آذر ۱۴۰۱) از ۸۶ […]

بر اساس نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، درحال‌حاضر ۹۳درصد از بانک‌های مرکزی در حال تحقیق درباره ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند و تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً حداکثر ۱۵ CBDC در بخش خرده‌فروشی و ۹ CBDC در بخش عمده‌فروشی عرضه شود. این نظرسنجی در بازه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲ (مهر تا آذر ۱۴۰۱) از ۸۶ بانک مرکزی انجام شده است.
به گزارش اخبار صنفی و به نقل از کوین تلگراف، بر اساس نظرسنجی بانک تسویه‌های بین‌المللی (BIS)، ۹۳ درصد از بانک‌های مرکزی در حال حاضر در حال تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند و ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حداکثر ۱۵ خرده‌فروشی و ۹ CBDC عمده‌فروشی عرضه شود.
این نظرسنجی در بازه اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۲ (مهر تا آذر ۱۴۰۱) از ۸۶ بانک مرکزی انجام شده است. در این نظرسنجی از بانک‌های مرکزی پرسیده شده بود که آیا روی عرضه ارز دیجیتال ملی در بخش خرده‌فروشی، عمده‌فروشی یا هر دو کار می‌کنند، پروژه چقدر پیشرفت داشته و انگیزه آن‌ها چه بوده است.
طبق داده‌های موجود، بیش از نیمی از بانک‌های مرکزی جهان در حال کار بر روی پایلوت CBDC‌ها هستند و حدود یک‌چهارم بانک‌های مرکزی نیز در حال اجرای آزمایشی پروژه‌های خرده‌فروشی خود هستند و تعداد CBDC‌های عمده فروشی بسیار کمتر است.
از نظر ژئواکونومیکی، کشورهایی که در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه هستند، پیشرو پذیرش CBDC هستند. سهم آن‌ها در اجرای آزمایشی‌CBDCهای خرده فروشی (۲۹ درصد) و عمده فروشی (۱۶ درصد) تقریباً دو برابر سهم اقتصادهای پیشرفته است که به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۰ درصد است.
هم اقتصادهای در حال توسعه و هم اقتصادهای پیشرفته عمدتاً انگیزه پشت پروژه‌های CBDC خود جهت ثبات مالی و کارایی پرداخت‌های فرامرزی اعلام می‌کنند.
سهم بانک‌های مرکزی که احتمالاً ظرف سه سال آینده CBDC خرده‌فروشی صادر می‌کنند، از ۱۵ درصد به ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در عین حال، ۶۸ درصد از بانک‌های مرکزی آمادگی خود را برای انتشار CBDC خرده‌فروشی «به زودی‌» اعلام می‌کنند.
تا به امروز، هنوز تنها چهار CBDC در گردش هستند: در باهاما، شرق کارائیب، جامائیکا و نیجریه. با این حال، بر اساس پاسخ‌های بانک‌های مرکزی، این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند تا پایان این دهه ۱۵ خرده‌فروشی و ۹ CBDC عمده‌فروشی فعال شوند.
در پایان ماه ژوئن (خرداد)، بانک مرکزی هند گزارش داد که مذاکرات در حال انجام با حداقل ۱۸ بانک مرکزی در سراسر جهان در مورد امکان پرداخت‌های فرامرزی از طریق CBDC خود، «روپیه دیجیتال» است. در ماه ژوئیه (تیر)، مرکز نوآوری بانک فدرال رزرو نیویورک، اثبات مفهوم شبکه مسئولیت تنظیم شده برای یک CBDC را تکمیل کرد.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=2922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.