• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
5
مردم حلقه مفقوده مخالفان سامانه وصول مطالبات

سامانه الکترونیکی دریافت وجوه صنفی برای کاسبان یا مدیران صنفی

  • کد خبر : 4671
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
سامانه الکترونیکی دریافت وجوه صنفی برای  کاسبان یا مدیران صنفی

اخبار صنفی، چالش بر سر دریافت هرگونه وجوه از کاسب در اتحادیه فقط از طریق سامانه الکترونیکی پرداخت وجوه اصناف بحث داغ تبدیل وانمود شده که اصلا بزرگترین مشکل واحدهای صنفی همین سامانه است که اگر تعطیل شود تمام مشکلات اصناف کشور هم تمام می شود. آیا این سامانه به نفع کاسب است ؟ با […]

اخبار صنفی، چالش بر سر دریافت هرگونه وجوه از کاسب در اتحادیه فقط از طریق سامانه الکترونیکی پرداخت وجوه اصناف بحث داغ تبدیل وانمود شده که اصلا بزرگترین مشکل واحدهای صنفی همین سامانه است که اگر تعطیل شود تمام مشکلات اصناف کشور هم تمام می شود. آیا این سامانه به نفع کاسب است ؟
با نگاهی به یکسال قبل به اسناد ومدارکی بر می خوریم که نشان می دهد کمیته مقررات زدایی مجوز راه اندازی سامانه ای جهت اخذ کلیه وجوه صنفی فقط از طریق درگاه اینترنتی را به اتاق اصناف ایران داد.
حتی دبیرهیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در تاریخ ۸ ابان ماه ۱۴۰۲ چنین مجوزی را در قالب امور غیر موظف به اتاق اصناف ایران طی نامه ای ابلاغ کرد.
هیات رییسه اتاق اصناف ایران نیز در پی همین نامه اقدامات قانونی جهت راه اندازی سامانه وصول مطالبات را انجام داد. این سامانه بعد از طی فرایند قانونی فعالیتش را در ارديبهشت ماه ۱۴۰۳ رسمی آغاز کرد.
مقرر شد تمام حق عضویت سال ۱۴۰۳ اتحادیه های صنفی و سایر وجوه قانونی در کشور فقط از طریق سامانه مطالبات انجام شود اما برخی اتحادیه ها از برخی منصدیان واحدهای صنفی حق عضویت سال ۱۴۰۴ را گرفته بود وهمین موضوع بعد از ارسال پیام به تمام دارندگان پروانه کسب به یک چالش بزرگ تبدیل شد.
اینکه سامانه وصول مطالبات از زوایای مختلف مورد نقد قرار گیرد در این نوشته مورد نظر نیست.
به لحاظ اهمیت استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای تسهیل مسایلی که کاسب و متصدی واحد صنفی با ان روبروست موضوع مهمی است که در بین نقدهای که به سامانه مطالبات می شود مغفول مانده است.
در حالیکه اجرای دریافت وجوه از کاسب ومتصدی صنفی جزو خدمات غیر موظف در نامه سال گذشته دبیر هیات عالی نظارت بود با تصویب اصلاح قانون نظام به یک وظيفه موظف تغییر هویت پیدا کرد.
در اصلاحیه قانون نظام صنفی امده است:
ماده ۲- یک ماده به عنوان ماده (۲۰ مکرر) به قانون به شرح زیر الحاق می‌شود:
تبصره ۲- کلیه پرداخت‌های واحدهای صنفی اعم از وجوه قانونی و سایر کمک‌های دریافتی صرفاً از طریق سامانه‌ای که توسط اتاق اصناف ایران با تأیید دبیرخانه هیأت عالی نظارت تهیه می‌شود، صورت می‌گیرد و دریافت هرگونه وجه خارج از سامانه مذکور تخلف محسوب می‌شود.

پس در ابتدا روشن شد که اعتراض ها به وجود سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه صنفی بی مورد وبرخلاف قانون است.
اصلا وقتی قانونی تصویب و ابلاغ شد مگر می شود انجامش،نداد.
سه میلیون واحد صنفی چرا وبه چه علت باید یک یا چند ساعت وقت بگذارد، به اتحادیه برود تا حق عضویت بپردازد؟
اگر در مسیر مراجعه به اتحادیه برای متصدی واحد صنفی اتفاقی رخ دهد ایا اتحادیه حتی یک بنر تسلیت برایشان می زند؟
راه اندازی سامانه وصول مطالبات و یا سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه صنفی برای اتحادیه ها با محوریت اتاق اصناف ایران از نان شب هم واجب تر است.
در این بین یکسال قبل از اینکه قانونی بیاید اتاق اصناف ایران بسترش را فراهم کرد و بر اساس مصوبه ابلاغی کار را شروع کرد.
حالا با ابلاغ اصلاحیه قانون نظام صنفی فقط کافیست قطاری که به حرکت درآمد را با یک تدبیر مناسب از سوی رییس وهیات رییسه اتاق اصناف ایران تغییر مسیر و تغییر ایستگاه بدهد.
این مهم به طور قطع با خلاقیت رییس و همراهی همیشگی هیات رییسه اتاق اصناف ایران انجام خواهد شد اما ایا بازهم منتقدان ساکت خواهند نشست؟
ایا انتقادات به درگاه ملی مجوزها و تسهیل صدور مجوز کسب و کار که مورد تایید وتاکید مقام معظم رهبری هم هست، تمام شده که بخواهیم منتظر حذف انتقادات گوناگون از سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه صنفی باشیم؟
روسای اتحادیه های صنفی باید به این توجه کنند که در درجه اول دارای پروانه کسب برای واحد های صنفی هستند باید فکرکنند روزی وقتی رییس نبودند و از طریق تلفن همراه ای که در دست دارند بدون وقف تلف کردن در ترافیک و بروکراسی اداری توانستند وجوه قانونی را پرداخت کنند بازهم اعتراضی خواهند داشت؟

گره پرده اصلی این اعتراضات از سوی رییس وهیات رییسه اتاق اصناف ایران به زودی با تدبیر قانونی به نفع مردم ومتصدیان واحدهای باز خواهد شد. اما هرگز نباید راهی که شروع شد ونفع مردم در ان است به صرف مخالفت چند نفر متوقف شود.
تکنولوژی باید در خدمت متصدیان واحدهای صنفی کشور قرار گرفته واصناف باید از مرحله سنتی مدیریت صنفی عبور کنند.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=4671

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.