تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
8
در شرکت راه اهن چه می گذرد؟قسمت دوم

نامه و در خواست جذاب وزیر راه به وزیر اقتصاد/شرکت های دولتی خصوصی نما مقابل شرکت های خصوص

  • کد خبر : 3976
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
نامه و در خواست جذاب وزیر راه به وزیر اقتصاد/شرکت های دولتی خصوصی نما مقابل شرکت های خصوص

اخبار صنفی- اصل ۱۴۴ قانون اساسی که مقام معظم رهبری برای مشارکت بخشی خصوصی در اقتصاد کشور تدبیرکردند حالا دیگر به نظر می رسد برای برخی از دولتمردان معناو مفهومش را ازدست داده است. متاسفانه اخبار واسنادی که در شرکت راه اهن و وزارت راه وشهرسازی وجود دارد حکایت حمایت از شرکت های خاص در […]

اخبار صنفی- اصل ۱۴۴ قانون اساسی که مقام معظم رهبری برای مشارکت بخشی خصوصی در اقتصاد کشور تدبیرکردند حالا دیگر به نظر می رسد برای برخی از دولتمردان معناو مفهومش را ازدست داده است.
متاسفانه اخبار واسنادی که در شرکت راه اهن و وزارت راه وشهرسازی وجود دارد حکایت حمایت از شرکت های خاص در مناقصات عمرانی بزرگ و به گوشه رینگ بردن شرکت های خصوصی با بیش ا ز ۲هزار کارگر در کشور دارد.
شرکت راه آهن که بنا به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ هزار میلیارد تومان زیان ده بوده است طی نامه ای با امضای دکتر بذر پاش وزیر راه وشهرسازی به دکتر خاندوزی وزیر افقتصاد خواستار آن شد تا شرکت تراورس هم به شرکت راه آهن برگردد.
این در حالی است که میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه اهن کشور از سال ۱۴۰۰ تاکنون طی نامه ای های متعددی به مدیران شرکت تراورس به شدت از نحوه عملکردشان نسبت به کارگران انتقاد کرد. که در خصوص همین نامه هم می توان به نکاتی اشاره کرد.که به وقتش به آن به طور مفصل خواهیم پرداخت.

شرکت تراورس چیست؟
این شرکت سال۸۹ از طریق سازمان خصوصی‌سازی به شرکت آهن و فولاد لوشان که مالک آن امیرمنصور آریا(مه‌آفرید خسروی) بود، به قیمت حدود ۱۲۳میلیارد تومان واگذار شد. گروه آریا از مجموع این مبلغ ابتدا صرفا هشت میلیارد تومان پرداخت می‌کند و از مجموع ۲۰قسط بعدی نیز تنها سه‌قسط می‌پردازد که مجموع پرداختی آنها به سازمان خصوصی‌سازی به حدود ۱۷درصد کل رقم یعنی حدود ۲۰میلیارد تومان می‌رسد. جالب آن‌که بخشی از اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی گروه امیرمنصور آریا و تسهیلات دریافتی با استفاده از اعتبار همین شرکت بزرگ و معروف صورت گرفته است.
پس از ماجرای اختلاس و اجرای حکم امیرمنصور آریا، وضعیت این شرکت بلاتکلیف مانده و حقوق کارگران تا ماه‌ها پرداخت نمی‌شد. این در حالی بود که حتی بسیاری از خدمات شرکت در حالت تعلیق و نیمه‌تعطیل قرار داشت.

ارزش واقعی تراورس چقدر است؟
درحالی که این واگذاری مسأله‌دار به صورت کلی باید فسخ می‌شد، شرکت آهن و فولاد لوشان وابسته به گروه امیرمنصور آریا مدتی قبل طی دادخواستی در هیأت داوری واگذاری، مدعی دریافت خسارت درخصوص این واگذاری شد. دادخواستی که بر‌اساس آن، دولت در هیأت داوری، به پرداخت مبلغ ۲۸۴میلیارد تومان محکوم شد. به عبارت دیگر علاوه بر ۱۰۳میلیارد تومانی که این گروه به دلیل واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی و راه‌آهن باید پرداخت می‌کردند اما پرداخت نکرده بودند، دولت در هیأت داوری نیز به پرداخت ۲۸۴میلیارد تومان خسارت محکوم شد. این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود، شرکت تراورس در حال حاضر ارزشی حدود ۸۰۰۰‌میلیارد تومان دارد.

گروه امیرمنصور آریا، بزرگ‌ترین خریدار شرکت تراورس
شرکت دولتی تراورس که قدمتی حدودا ۳۰ ساله دارد، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۹ و در راستای اجرای قانون اصل ۴۴قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. گروه امیرمنصور آریا و شخص مه‌آفرید امیرخسروی به‌عنوان خریدار این شرکت از سال ۹۰ درگیر پرونده تخلف بزرگ بانکی موسوم به اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی می‌شوند. موضوعی که به تبع آن، شرکت تراورس نیز در حالت تعلیق و بلاتکلیفی قرار می‌گیرد. مشکلات تراورس از آن روز تا سال۹۸ ادامه پیدا می‌کند تا این‌که مدیرعامل این شرکت در دیداری با آیت‌ا… رئیسی در جریان سفر استانی رئیس دستگاه قضا به البرز مشکلات این شرکت را با شخص رئیس دستگاه قضا مطرح می‌کند. مدیر تراورس در آن دیدار در بیان مشکل اصلی سال‌های اخیر این مجموعه بزرگ می‌گوید: سهامدار ما نتوانسته است بدهی‌های خود را به سازمان خصوصی‌سازی بدهد و شرکت در حالت بلاتکلیفی قرار دارد سهامدار باید بدهی‌هایش را به سازمان خصوصی‌سازی بدهد یا این شرکت دوباره از طریق شرایط قانونی واگذار شود. رئیس قوه‌قضاییه پس از استماع اظهارات مدیر این شرکت و با توجه به این‌که ۹۵درصد سهام این مجموعه به گروه امیر منصور آریا واگذار شده بود به معاون اول خود دستور می‌دهد موضوع این شرکت مورد پیگیری دقیق قرار گیرد. در پی دستور رئیس دستگاه قضا، اقدامات قضایی برای حل مشکلات این مجموعه تولیدی آغاز و پرونده به جریان می‌افتد.میعاد صالحی چندی قبل طی نامه ای اعلام کرد که شرکت تراورس اصلا طلب معوقه از شرکت راه آهن ندارد. اما اینکه کارگران زحمتکش شرکت تراورس خواسته ای دارند که باید رسیدگی شود درست است.

حال و روز امروز تراورس
شرکتی که ۵هزار نفر نیروی کارگر دارد. شرکتی که به قول میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن هیچگونه مطالبه معوقه از دولت ندارد. شرکتی که برا ی روزهای مبادا می توان از آن بهره برد. شرکتی که کارگرانش کار می کنند تا پولها هم بالاخره جایی خرج شود. شرکتی که از حمایت تمام قد شرکت راه اهن بهره می برد ودر مناقصات هم معمولا شرکت های خصوصی حتی برتر در کیفیت وکمیت کار حریفش نمی شوند زیرا افراد خاص از این شرکت همین الان هم حمایت می کنند .
شرکتی که سازمان برنامه وبودجه تحت امر رییس جمهور حمایت خاص و ویژه از آن می کند. آیا به صورت دبش از آن در آینده می توان بازهم خبر زد؟
عملکرد میعاد صالحی در شرکت راه اهن که طی دوسال اخیر زیان مالی بیش از هزار میلیادی تومانی را بر دوش مردم کشور گذاشته است و حمایت غیر مستقیم رییس جمهور در قالب سازمان برنامه وبودجه کشور از شرکت تروارس را باید به حساب کجا وچه کسی نوشت؟
چرا سازمان بازرسی کل کشور به موضوع شرکت تراورس ورود نمی کند تا از علت ضررهای هزاران میلیاردی در این شرکت و همچنین حمایت خاص از یکی دو شرکت دولتی خصوصی در شرکت راه آهن به مردم گزارش بدهد؟
شرکت ترواس طبق قانون سازمان برنامه وبودجه باید به دلیل رتبه بندی که دارد تا سقف خاصی مناقصه شرکت کرده وپروژه عمرانی بگیرد اما شرکت راه آهن فراتر از سقف تعیین شده هرسال وبه صورت مرحله ای یا موردی برایش درخواست مجوز خاص می کند. چرا؟ پس بقیه شرکت های خصوصی که هزاران کارگز دارند چکارکنند؟

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=3976

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.