اخبار صنفی، در طول تعطیلات کوتاه پنجشنبه گذشته تا یکشنبه هفته جاری در مسیر ریل های کشور اتفاقاتی رخ داده است که ورود سازمان بازرسی کل کشور به مناقصات حوزه نگهداری ریل وراه آهن را در این مقطع، بسیار بسیار ضروری کرده است اما آیا سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت آخرین مناقصه منطقه یزد هم خبر دارد؟
بگذارید اول از موضوع حادثه ریلی سال قبل در مسیر مشهد یزد ودر طبس شروع کنیم. جایی که با سهل انگاری کوچک فاجعه بزرگ رقم خورد و چندین نفر جان خود را ازدست دادند و دهها نفر روانه بیمارستان شدند.
در مسیری که سانحه اتفاق افتاد اگر سازمان بازرسی به موقع ورود می کرد به طور قطع پیمانکار در مناقصه برنده نمی شد.
حالا شبیه همان روند در مناقصه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ شرکت راه آهن در حال رقم خوردن است.
در مناقصات شرکت راه آهن هفت شرکت باهم می توانند بر اساس قانون رقابت کنند.
بزرگترین شرکت تراورس است که در مطلب قبلی به آن پرداختیم. شرکت دیگر نامش فلق است.
شرکت فلق زیر مجموعه صندوق بازنشستگان راه آهن است که مدیر عاملش را مدیرعامل شرکت راه آهن تایید می کند تا بتواند این سمت را برعهده بگیرد. البته که هیات مدیره شرکت تراورس را هم مدیرعامل راه آهن تایید می کند تا بتوانند فعالیت کنند.
خوب تا اینجا مشخص شد که شرکت فلق بیشتر دولتی است و خصوصی صدا می زنند.
به عبارت ساده تر شرکت فلق به نوعی ازراه آهن است ودر مناقصات هم وقتی شرکت می کند به طور ویژه به این شرکت رسیدگی می شود.
حتما می پرسید چرا و چگونه؟
در حال حاضر رئیس هیات مدیره شرکت فلق مهندس بزرگواری است که تا همین چندماه قبل مدیر اداره فنی راه آهن بود. وی بعد از اینکه به افتخار بازنشستگی نائل آمد همزمان هم مشاور فنی مدیری شد که جایگزین وی گردید وهم اینکه رئیس هیات مدیره شرکت فلق شد.
مشاوری که در خصوص جزئیات تعیین مناقصه پروژه یزد صاحب نظر بود. وی با شرکت فلق در مناقصه ۲۰ آبان پروژه یزد شرکت کرد اما به دلیل اینکه در منطقه ریلی قم شرکت فلق تخلفی دارد و حکم اولیه اداره بررسی تخلفات برعلیه شرکت فلق صادر شد پاکت پیشنهادی مشاور فنی رئیس اداره فنی باز نگردید.
این موضوع با اعتراض شرکت فلق مواجه شد. مدیران شرکت راه آهن به جای اینکه وفق قانون و مقررات برنده را اعلام کنند راه دیگری را در پیش گرفتند.
مدیران شرکت با سازمانها و ادارت مختلف زیر مجموعه راه آهن و سازمان برنامه بودجه نامه نگاری کردند تا بتوانند با تاخیر در روند اعلام برنده مناقصه بستر حضور شرکت فلق را مهیا کنند.
جالب است بدانید در زمانی که پیمانکار نگهداری و ابنیه ریلی شرق کشور در مناقصه شرکت داشت هم همین شرایط را داشت وبا وجود پرونده باز به آن شرکت پروژه دیگری را مدیران راه آهن دادند.
حال سوال این است، آیا سازمان بازرسی کل کشور می خواهد اجازه بدهد با وجود چنین تخلفات آشکاری بازهم مناقصه به شرکتی داده شود وبعدش چندین اتفاقا تلخ ریز درشت رخ بدهد سپس در آخر بیایند بگویند چرا به شرکت فلق پروژه داده شد؟
چرا سازمان بازرسی کل کشور در همین مرحله جلوی بروز تخلف را نمی گیرد تا بیت المال به هدر نرود؟
البته که این گونه مسائل در راه آهن که با بودجه عمرانی کشور تامین می شود چندان عجیب نیست اما انتظار می رود تا سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی به گونه ای نظارت کنند تا شرکت های این چنینی و شرکت های دولتی خصوصی نما به طور دبش به حیات خلوت مالی تبدیل نشود و چند سال بعد خبری دبشی اعلام نشود.
در شرکت راه اهن چه می گذرد؟ قسمت سوم
فلق راه آهن؛ چشم وچراغ دولت و رقیب جدی بخش خصوصی
اخبار صنفی، در طول تعطیلات کوتاه پنجشنبه گذشته تا یکشنبه هفته جاری در مسیر ریل های کشور اتفاقاتی رخ داده است که ورود سازمان بازرسی کل کشور به مناقصات حوزه نگهداری ریل وراه آهن را در این مقطع، بسیار بسیار ضروری کرده است اما آیا سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت آخرین مناقصه منطقه یزد […]
لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=3992
- ارسال توسط : مدیریت سایت
- 188 بازدید
- بدون دیدگاه