اخبار صنفی-سهم دولت و بازار در رشد تولید و صادرات غیر نفتی بایستی در تراز هم باشد. اصناف با بازاریابی فعال نقش موثری بر رشد صادرات خواهند داشت.
رضا صادقی؛ عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در پارلمان اصناف کشور و رییس اتاق اصناف شهرستان بابل در مراسم روز ملی اصناف در شهرش گفت: یکی از حوزه های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، صادرات غیرنفتی است که می تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد. اقتصاد ایران که به واسطه درآمدهای نفتی و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن گونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، می تواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است. وی افزود: برای شتاب بخشیدن به صادرات غیرنفتی باید به ماهیت ساختار موجود و سپس ایجاد تحول ساختاری در حوزه صادرات توجه کرد.
صادقی با تاکید بر این موضوع اظهار داشت :
در شرایط فعلی و با توجه به وجود انواع مشکلات در صادرات کالا به واسطه تحریم های فعلی نمی توان انتظار رشد چندانی را برای صادرات غیرنفتی داشت، اما با توجه به شعار سال ،،،با تاکید بر رشد تولید، دولت بایستی همراه و همگام با تولیدکنندگان بازار ،اقداماتی را برای تغییر این روند و افزایش صادرات غیرنفتی انجام دهد.
صادقی اشاره نمود:
در یک نگاه می توان گفت صادرات غیرنفتی دارای مشکلات متعددی است که برخی از آنها شامل موانع پیمان سپاری ارزی، نوسانات بالای نرخ ارز، نبود نظام ارزی مشخص، افزایش هزینه تولید، عدم بازاریابی مناسب و مستمر، و … است.
به گفته صادقی:
تعیین راهبرد مناسب تجاری برای کشور و نحوه تعامل با اقتصاد جهانی از گام های مهم سیاستگذاری تجاری کشور بوده و وجود چنین راهبرد مناسبی، باعث می شود صادرکنندگان امکان برنامه ریزی برای بازاریابی محصولات خود و افزایش تولید و اشتغال را داشته باشند.
صادقی اظهار داشت :
اگرچه طی سال های اخیر اقدامات متعددی انجام شده است، اما آمار صادرات غیرنفتی کشور متناسب با ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور نبوده و نیست. برای اینکه بتوان به طور بنیادی و بلندمدت تأثیرگذاری صادرات غیرنفتی را در حوزه تولید مشاهده کرد، باید بعد از اصلاحات ساختاری (اصلاح و تقویت قوانین و مقررات، فرایند ها و سامانه های تجارت خارجی)، بخش هایی از اقتصاد کشور که مزیت دارد را شناسایی و تولیدات با فناوری بالا را در آن بخش ها ساماند هی کرد.
وی اضافه کرد: بازاریابی فعال ،،یکی از عوامل مهمی ایست که نیازمند فعال شدن حداکثری سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه کشور است. به طوری که این دو سازمان باید با اتکا به رایزنان بازرگانی کارامد و متخصص، بازاریابی فعال صادراتی را درخصوص محصولات داخلی انجام دهند.