حميد محمدي، رئيس اتحاديه قاليشويان تهران توضيح داد: اگر مشتريان نسبت به قيمت انجام خدمات يا ضرر و زيان در اثر پارهشدگي، پوسيدگي و تميز نشستن فرش ها شکايتي از واحدهاي صنفي مجاز داشته باشند مي توانند روزهاي يکشنبه و سهشنبه به اتحاديه مراجعه کرده و مطمئن باشند که کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعيين خسارت اقدام کرده و به شکايت آنها رسيدگي خواهند کرد.
رئيس اتحاديه قاليشويان تهران با بيان اينکه در سايت اتحاديه ليست بيش از ۴۰۰ واحد قاليشويي مجاز وجود دارد ادامه داد: مشتريان اگر در طول کار با مشکلي مواجه شدند، اتحاديه مي تواند جوابگو باشد و از واحد شکايت شده مي خواهد که خسارت بدهد. اما در مورد واحد هاي قاليشويي که زير نظر اتحاديه نيست، هيچ مسئوليتي با اتحاديه نيست.
محمدي در وضعيت کسب و کار اعضاي صنف نيز اظهار داشت: قاليشويان چند سالي به خاطر کرونا به لحاظ مالي متضرر شدند؛ چرا که مردم کمتر دست به خانه تکاني زدند و ترجيح دادند فرش هاي خود را براي شست و شو نفرستند. در شرايط کنوني هم گران تمام شدن شست و شوي انواع فرش ها موجب شده تا اين کسب و کار رونق سابق را نداشته باشد.
وي افزود: در سال هاي کرونا بيش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران اين صنف را ترک کردند. اين شغل نيز مانند ساير شغل ها از آسيب هاي تورم و گراني دور نمانده است. گراني مواد اوليه مورد نياز اين صنف که کلر، آب ژاول، پودر و شامپو به طور سرسامآور گران شده و ادامه کار به اين قيمتها مقرون به صرفه نيست.
محمدي ادامه داد: رونق قاليشويي ها هم مانند سابق نيست؛ برخي از مردم در قديم دو بار در سال فرش مي شستند اما الان به همان يک بار شستن اکتفا مي کنند و برخي از آنهايي که سالي يک بار مي شستند هر دو سال يک بار اقدام به شست و شوي فرش هايشان مي کنند.
رئيس اتحاديه قاليشويان تهران افزود: برخي هم اگر بتوانند در پارکينگ آپارتمان يا کوچه اقدام به شست و شوي فرش ها مي کنند تا برايشان به صرفه تر باشد. امسال به نظر نمي رسد بازار شست و شوي فرش و قالي خيلي پر رونق باشد البته هنوز قضاوت در اين وبيشتر سفارشات از ابتداي اسفندماه شروع مي شود؛ اما نيمه آخر بهمن سفارش کارها معمولا بالاست.
وي گفت: بيشترين شست و شوي قاليشويي ها در بخش فرش هاي تراکم ۲۴۰۰ به بالا و فرش هاي معمولي است.
رئيس اتحاديه قاليشويان تهراندر خصوص اينکه بسياري از مردم از شست و شوي فرش ها از سوي قاليشويي به ويژه در روزهاي پاياني سال راضي نيستند توضيح داد: مشکل اساسي که هر سال با آن مواجه مي شويم اين است که در آستانه نوروز افرادي که اصلا قاليشو نيستند با يک شماره تلفن و يک وانتبار، اقدام به چاپ تراکت و تبليغات در دنياي مجازي مي کنند و با اين کار موجب ضرر و زيان شهروندان مي شوند که قابل پيگيري هم نيست.
لازم به ذکر است شهروندان تهراني اگر شکايتي دارند با تلفن هاي ۶۶۸۸۰۷۳۵ ،۶۶۸۸۱۲۴۳ و شماره فکس ۶۶۸۵۹۷۰۲ تماس بگيرند و شکايات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت پيگيري شود.