تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
3

رفع برخی محدودیت‌ها برای عمده‌فروشان تایر

  • کد خبر : 4088
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
رفع برخی محدودیت‌ها برای عمده‌فروشان تایر

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: از مصرف‌کنندگان نهایی و مردم می‌خواهیم که موقع مراجعه به واحدهای صنفی جهت خرید تایر خودرو، کد ملی مصرف کننده، کد شاستی خودرو و شماره موتور را به همراه داشته باشند و به واحد صنفی ارائه کنند. بهنام نیک منش در گفت و گو با پایگاه اطلاع […]

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: از مصرف‌کنندگان نهایی و مردم می‌خواهیم که موقع مراجعه به واحدهای صنفی جهت خرید تایر خودرو، کد ملی مصرف کننده، کد شاستی خودرو و شماره موتور را به همراه داشته باشند و به واحد صنفی ارائه کنند.

بهنام نیک منش در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران در خصوص روند توزیع تایر خودروهای سواری بیان کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر، اطلاعات و موجودی خود را در سامانه جامع تجارت وارد می‌کنند و طبق ضوابطی، عمده‌فروشان توسط همان سامانه از تامین‌کنندگان خرید می‌کنند؛ پس از آن خرده‌فروشان از عمده‌فروشان خریدکرده و اطلاعات خود را در سامانه ثبت می کنند. در مرحله آخر مقرر است کد ملی مصرف کننده، کد شاستی خودرو و شماره موتور خودرو نیز ثبت خواهد شد.

به گفته وی با توجه به نشست‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم ضوابطی را مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت تنظیم و به مدیرکل سازمان‌های صمت استان‌ها و اتاق اصناف ایران ابلاغ کرده است.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بر اساس این ضوابط، فروش تایر از نقش عمده فروش به عمده فروش دیگر ممنوع است.

وی افزود: عمده فروش تایر مجاز به فعالیت خرده فروشی یا ثبت سند خروج کالا از نقش عمده فروش به نقش خرده فروش خود نبوده و صرفا اجازه دارد ۱۰ درصد از تایرهای خریداری شده از حلقه قبل (تولیدکننده یا وارد کننده) را به مصرف‌کننده نهایی توزیع نماید و موظف به ثبت اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی در سامانه جامع تجارت است.

به گفته نیک منش، مهلت توزیع تایرهای خریداری شده توسط عمده‌فروشان حداکثر یک هفته بوده و باید حداقل ۸۰ درصد از تایرهای دریافت شده در بازه زمانی مذکور به فروش برسد. یعنی ظرف یک هفته تایرهای سواری پر مصرف باید از عمده فروش به دست خرده فروش برسد.

نیک‌منش تاکید کرد: با توجه به محدودیت ناشی از شفافیت، فروش هر سایز تایر به صورت جداگانه اعمال شده و عملکرد عمده‌فروشان در خصوص توزیع کالاهای کم تقاضا، مجزا از تایرهای پر تقاضا بررسی می شود، لذا انباشت سایزهای کم تقاضا موجب ایجاد محدودیت برای دریافت مجدد تایر توسط تامین کننده نخواهد بود. این در حالی است که سابقا اگر انباشت سایز کم تقاضا داشتند، نمی‌توانستند تایر پر تقاضا دریافت کنند که این مشکل رفع شده است.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: بر اساس بخش دیگری از این ضوابط، تمامی واحدهای صنفی دارای کد نقش در سامانه جامع تجارت که فاقد جواز می باشند موظف به اخذ مجوز تاپایان بهمن ۱۴۰۲ بوده و پس از پایان مهلت مقرر از توزیع تایر به فعالان فاقد جواز معتبر جلوگیری خواهد شد. لذا آن دسته از افراد صنفی (عمده فروش و خرده فروش تایر) که کد نقش در سامانه جامع تجارت دارند ولی پروانه کسب ندارند باید اقدام کنند تا بعدا در توزیع تایر دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: لازم است بدانیم، امکان ثبت نام برای تمامی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که فروشنده تایر، آپاراتی و پنچرگیری هستند هم در سامانه جامع تجارت میسر شده است.

معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران تاکید کرد: بر اساس ضوابط اعلامی، از اول بهمن ۱۴۰۲ درج اطلاعات کامل مصرف کننده نهایی توسط واحدهای خرده فروش در زمان فروش لاستیک الزامی است و دریافت کد خرید از خریدار و درج در سامانه جامع تجارت به منظور تکمیل فرایند خرید الزامی می باشد. لذا از مردم می خواهیم که ضمن دقت در خرید از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، همکاری لازم را با این واحدهای صنفی فروشنده تایر داشته باشند.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=4088

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.