دکتر حسن حسنپور قادیکلایی
مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری کاروانسرای وارش
صنعت گردشگری از نظر درآمدزایی به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی در جهان شناخته می شود. توسعه صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که نرخ بیکاری بالایی دارند، محدودیت منابع ارزی و با اقتصاد تک محصولی مواجهند بسیار حائز اهمیت است، تا از طریق صنعت گردشگری بخش قابل ملاحظه ای از درآمد را افزایش دهند.
سومین اقتصاد جهان، صنعت گردشگری می باشد که شتابان رو به رشد است به طوریکه در سال ۱۹۵۰ میلادی سی و پنج میلیون گردشگر در دنیا وجود داشت و در سال ۲۰۱۸ یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگر در دنیا جا به جا شده است.
پیش بینی اقتصاد دانان جهان در مورد آینده صنعت گردشگری بسیار روشن است و در آینده نزدیک به اقتصاد اول جهان تبدیل خواهد شد. سهم بخش گردشگری در GDP جهان به ۲۴۰۰ میلیارد دلار می رسد که ۲۸۱ میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و از هر ۱۰ شغل یکی به گردشگری مربوط است.
دولت ها برای ایجاد شادی، نشاط و امید در جامعه میلیاردها دلار خرج می کنند که صنعت گردشگری خود نقش مهمی در ایجاد جامعه ای خوشحال و امیدوار دارد. صنعت گردشگری موضوعی فرابخشی است، وقتی گردشگری شروع به حرکت می کند بسیاری از ابعاد اقتصادی کشور را به حرکت وا می دارد.
گردشگری در ایران ابعاد مختلف؛ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. در بعد اقتصادی به دلیل عدم وجود حساب گردشگری در کشور بسیاری از مسائل مالی گردشگری در سایر حوزه ها جای گرفته است.
کشور ما به لحاظ تنوع آب و هوایی از یک سو و وجود مکان های دیدنی و تاریخی از سوی دیگر از جمله کشورهای انگشت شمار است که با وجود پتانسیل های فراوانی که دارد نتوانسته از ظرفیت های خود استفاده نماید. بررسی صنعت گردشگری در ایران و ارقام درآمدی حاصل از آن، نشان می دهد به رغم اینکه ایران دارای آثار تاریخی ، باستانی و طبیعت زیبا است تنها کمتر از یک هزارم درآمد جهانی حاصل از صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است.
اکنون وقت آن رسیده بیش از گذشته به صنعت گردشگری توجه شود و با برنامه ریزی های صحیح، ایران جایگاه واقعی خود را بدست آورد. با توجه به آنکه اقتصاد ایران با اتکای بیش از حد به صادرات نفت خام و آسیب پذیری فراوان آن در اثر تغییرات قیمت نفت و شوک های اقتصادی و غیر اقتصادی، با توسعه صنعت گردشگری تا حد زیادی می توان آسیب های ناشی از مشکلات بوجود آمده را کاهش داد، ضمن آنکه افزایش درآمد های ارزی، بالا رفتن سطح درآمد جامعه و اشتغالزایی را به دنبال خواهد داشت.
دقیقا مشکل الان این است که وقتی یک فرد می خواهد در صنعت گردشگری سرمایه گذاری کند آنقدر جلوی پایش سنگلاخ وجود دارد که از تصمیمش منصرف می شود.
در این خصوص پیشنهاد می دهم با توجه به اینکه از نزدیک با تمام مشکلات کوچک وبزرگ در مسیر سرمایه گذاران آشنایی مستقیم دارم وآنها را لمس کردم باید یک فرمانده، یک مدیریت، واحد برای جذب سرمایه گذاری در صنعت گردشگری داشته باشیم.
اینکه چند ده سازمان و ارگان از سرمایه گذار بخواهند به سراغشان برود رضایتشان را جلب نمایید کاری نشدنی است.
اگر مدیریت واحد کشوری ویا تام الاختیار استانی داشته باشیم که مدیری کاربلد راه را برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری داخلی صاف کند شک نکنید خیلی زود افراد زیادی در این صنعت حضور خواهند یافت.