تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ Monday, 16 September , 2024
6

سازمان های صمت وبخشنامه های که اجرا نمی شود؛ قانون فقط برای کتاب نوشته نمی شود

  • کد خبر : 1117
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
سازمان های صمت وبخشنامه های که اجرا نمی شود؛ قانون فقط برای کتاب نوشته نمی شود
با ابلاغ هربخشنامه از سوی دبیرخانه هیات عالی نظارت که موافق میل روسای اتاق اصناف وروسای اتحادیه های نیست شاهدیم که آن بخشنامه درعمل نتیجه ای برای اصناف ندارد. به راستی چراباید وزارت صمت نتواند برافرادی که برراس مدیریت ادارات صمت درهمه شهرهای کشور می گمارد اینگونه باشد که بخشنامه های صادره در حوزه اصناف را اجرا نکنند؟آیا باید به ارتباطی نانوشته بین اتاق های اصناف وسازمان های صمت ومدیران ادارات اصناف سازمان بازرسی کل کشور ورودکند؟

نگاهی به بخشنامه های صادره ازسوی دبیرخانه هیات عالی نظارت براصناف درطول دوسال اخیر گویای این واقعیت تلخ است که هربخشنامه ای که صادرشد و در آن ممکن است جایگاه روسای اتحادیه های صنفی کوچکترین لطمه ای وارد شود در چرخه نامه نگاری اسیر شد ودیگر اجرا نشد.وحتی شکایت به دیوان عدالت اداری هم جوابگوی واقعیت ها نبود.
یکی ازاین بخشنامه ها که به صراحت وشفاف صادره شده است اسقاط شرایط افرادی است که بعد از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری برگزاری انتخابات داشتند و باید اسقاط شرایط شوند اما به طور مثال درتبریز با نامه نگاری های متعدد تا این لحظه نه تنها اسقاط شرایط نشدند بلکه خودشان را آماده حضور در انتخابات دور جدید هیا ت رئیسه اتاق اصناف می کنند. در تبریز اتحادیه ای الان زمان ثبت نام برای داوطلبان عضویت درهیات مدیره صادر کرده است که تمام داوطلبان مشمول تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی هستند.
در ارومیه هم شرایط کمترازاین نیست.دراصفهان انتخابات اتحادیه های که به رییس اتاق واعضای هیات رئیسه اتاق لطه ای نمی زند را می خواهند برگزار کنند اما انتخابات اعضای هیات رئیسه و رئیس اتاق اصناف را به بعد از انتخابات اتاق اصناف موکول کردند تابتوانند بدون داشتن اعتبارنامه ثبت نام کنند.
در اهواز که رئیس اتاق اصناف واعضای هیات رئیسه اتاق اصناف اهواز بیش از یکسال است اعتبارنامه ندارند درحالی که کمیسیون نظارت اهواز در تاریخ ۵اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تصویب کرد که وفق میل واراده رئیس اتاق اصناف ایران واهواز فراخوان برگزار شود تاالان برگزار ی انتخابات به یک رویا تبدیل شده است.
نکته جالب تر شهر فومن در استان گیلان است که ازسال ۱۳۹۷ انتخابات اتحادیه های صنفی را برگزار نمی کنند به هیچ قیمتی هم اجازه برگزاری نمی دهند.
دررشت دهها اتحادیه ادغام کردند وروز گذشت آقای شکریه رئیس اتاق اصناف رشت با ادغام چند اتحادیه انتخابات برگزار کرد وبی رقیب به ریاست رسید.
در مشهد که معرف حضور اصناف ایران است واتفاقاتی که نمایانگر عدماجرای قانون نظام صنفی است.
درشیراز ویکی از شهرهای این استان اتفاق جالبی افتاده است. ضمن اینکه بخشنامه ها را اجرا نمی نند یکی از روسای اتحادیه های صنفی که تا حدودیکسال قبل دهها سال رئیس اتحادیه بود اجازه داد تا اتحادیه را در اتحادیه دیگر ادغام کند به دز اچندماه هیات مدیره بنابه دلایلی که خودشان دوست داشتند همگی کنار رفتند و با برگزاری انتخابات همان رئیس چند ساله به بهانه اینکه یک دوره بیرون بود ثبت نام کرد تایید صلاحیت شد و الان دوباره رئیس شده وعضو هیا ترئیسه درطول چهارسال باقی مانده است.
دریزد هم یک نفر که مشمول تبصره یک ماده ۲۲ قانو ن نظام صنفی شده است پسرش را رئیس اتحادیه کرد و خودش الان نایب رئیس اتحادیه است.
در خیلی از شهرهای کشور مواردی یافت می شود که واقعا باید به هوش و ذکاوت روسای اتحادیه های صنفی احسنت گفت . وای کاش این هوش و ذکاوت ذره ای درراستای تعالی جایگاه اصناف و قانون مداری به کار گرفته شود.
نکته مهم این است که چرا مدیران اصناف و روسای سازمان صمت نسبت به اجرای قانون و بخشنامه های وزارت صمت وهیات عالی نظارت و دبیرخانه هیات عالی نظارت ضعف دارند و هرچی که رئیس اتاق اصناف بخواهدباید مصوب شود؟ آیا تابحال سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده است تا ببیند در کمیسیون های نظارت درشهرهای کشور چه می گذرد؟ دلیل مصوبه های غیرقانوین چیست؟آیا پشت پرده دارد؟
در۳۱ استان کشور شاهد ۳۱ نظر ونگاه مختلف در اجرای بخشنامه ها وقانون نظام صنفی هستیم که با اصل قانون نظام صنفی وبخشنامهه ای صادره سنخیتی ندارد. برای این موضوع تاکنون سازمان بازرسی و تخلفات اداری وزارت صمت کدام برخورد را داشت فقط یک مورد را برای اطلاع رسانی اعلام بفرمایند.
ضرب ا المثل “حرمت امازاده را متولی نه می دارد”را همگان می دانیم . اگر قرارباشد سازمان وادارات صمت درکشور به دستور وزیر و مقامات وزارت صمت بی توجه باشند ازبقیه چه انتظاری داریم؟آیا بخشنامه روزگذشته در خصوص شرکت های حقوقی وادغام و اسقاط شرایط افرادی که برخلاف شرایط بخشنامه روز گذشته درانتخابات برنده شدند اجرا می شود یا اینکه مردم بپذیرند قانو ن نظام صنفی برای افراد خاص دراستانها اجرا نمی شود؟

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=1117

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.