تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
7
قائم مقام وزیر صمت در گفت وگوی اختصاصی با مالیچی پرساز اصناف می گوید

اصناف ریش سفید دلسوز می خواهد؛ اثرات اجرای ماده ۲۲ بر امیدواری به ورود مدیران جوان ودلسوز اصناف

  • کد خبر : 1087
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
اصناف ریش سفید دلسوز می خواهد؛ اثرات اجرای ماده ۲۲ بر امیدواری به ورود مدیران جوان ودلسوز اصناف
اجرای تبصره یک ماده 22 قانون نظام صنفی در نبود ریش سفیدی که برای اصناف دلسوز باشد بستری را فراهم کرد تا حداقل در هزارتا اتحادیه صنفی تا الان گردش مدیریتی صنفی در کشور داشته باشیم ومدیرانی جوان ونخبه با تحصیلات عالیه لیسانس ودکتری به هیات مدیره ها راه یابند. درحالی که در گذشته ورود مدیران جدید تقریبا غیر ممکن بود. البته الان هم روسای اتحادیه های صنفی از هرروشی برای ماندن دارند استفاده می کنند ولی چرخ اجرای قانونی نظام صنفی به راه افتاده است.

دکتر محمدصادق مفتح مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در حوزه رسانه فردی شناخته شده و صاحب نظر است، اما حالا به عنوان قائم مقام وزیر در بخش اقتصادی کشور، همزمان از جانب وزیر برابر تفویض اختیار مسئولیت برگزاری جلسات هیات عالی نظارت سازمان‌های صنفی کشور و اتاق بازرگانی را برعهده دارد.
با دکتر مفتح در دفتر کارش نشستی داشتیم تا در خصوص احوال رسانه ها و همینطور اصناف گفت و گویی داشته باشیم:

نقش مهم رسانه ای گروهی در کشور
دکتر محمدصادق مفتح در ارزیابی اثرگذاری شبکه های اجتماعی بر روند اطلاع رسانی رسانه های گروهی در کشور گفت: علیرغم رشد و تکنولوژی لحظه ای و حضور شبکه های اجتماعی در دنیای خبر و اطلاع رسانی، خوشبختانه شاهدیم رسانه‌های گروهی کشور با درک درست از شرایط افکار عمومی توانستند با دانش روزنامه‌نگاری نسبت به بروز رسانی اطلاعات مدیریت رسانه در کشور در عرصه اطلاع رسانی همچنان فعال و پویا حضوری موثر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تحلیل یکی از موثرترین روشهای ارائه اطلاعات به افکار عمومی می باشد تصریح کرد: رسانه های مکتوب در حال حاضر با روی آوردن به تحلیل اخبار و همچنین انتشار گزارشات خبری می‌توانند همچنان کارکرد خود را حفظ کنند.
وی افزود: بحثی که در حال حاضر رسانه های ایران باید به آن توجه جدی داشته باشند اطلاع رسانی سریع و شفاف است که با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی و شهروند خبرنگار کارشان را سخت تر کرده است.

اما موضوع مهمی که محور گفتگو با دکتر مفتح بود موضوعات روز اصناف و اجرای قانون نظام صنفی در کشور بود در خصوص نامه مورخ ششم مردادماه ١۴٠٠ که به استناد ماده ۵۰ شرکت های تعاونی در اصناف، دبیرخانه هیات عالی نظارت ابلاغ کرده بود، چنین گفت: استفاده از این قانون در آن مقطع به دلیل وجود کرونا و عدم برگزاری انتخابات برای این بوده است تا اتحادیه ها در ارائه خدمات به واحدهای صنفی دچار مشکل نشوند، بعد از اجرای قانون، باید انتخابات به موقع انجام می شد تا برخی مشکلاتی که امروز اتحادیه های صنفی با آن روبرو هستند ایجاد نمی شد.

افزایش سطح سواد وکاهش سن هیات مدیره ها
قائم مقام وزیر صمت در امور اصناف با ابراز خرسندی از اجرای تبصره ۱ ماده ۲۲ قانون نظام صنفی در اصناف و اثرات مثبت آن گفت: گزارشات رسیده حاکی از آن است که با اجرای تبصره یک ماده ٢٢ قانون نظام صنفی شاهد آن هستیم که سن هیئت مدیره اتحادیه های صنفی که در انتخابات جدید توانستند عضو هیئت مدیره شوند به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته و سطح سواد این افراد از مقطع لیسانس تا دکتری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون انتخابات بالغ بر هزار اتحادیه وفق تبصره یک ماده ٢٢قانون نظام صنفی برگزار شده، تصریح کرد: انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف در سراسر کشور در موعد مقرر بدون تاخیر برگزار خواهد شد، اگر هم در انگشت شمار شهرهایی مشکلاتی باشد، با مدیریت مرتفع خواهند شد.

اصناف ریش سفید ندارد
دکتر مفتح با اشاره به وجود ریش‌سفیدان همچون مرحوم عسکراولادی و شهید امانی و دیگر بزرگان اصناف و بازار کشور در گذشته تصریح کرد: در حال حاضر یکی از معضلات اصناف ایران این است که ریش‌سفید ندارد تا به دور از مسائل شخصی برای اصناف دل سوزی کنند و مشکلات را با بزرگ منشی حل و فصل نمایند.
وی تاکید کرد: اصناف نیازمند آن است تا افرادی که در قالب هیئت مدیره و یا هیئت رئیسه اتاق اصناف شهر و ایران فعالیت می‌کنند فقط منافع شخصی را دنبال نکرده و به نفع اصناف تصمیم سازی و تصمیم گیری کنند.

قاطع ترین قانون برای اصناف
دکتر مفتح با اشاره به سوابق گذشته که در حوزه اصناف و بازرگانان اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون دارد، با قاطعیت تاکید کرد: در تمام اقتصاد بخش خصوصی کشور هیچ یک از قوانین کشور قوی تر و قاطع تر از قانون نظام صنفی نیست.

وی گفت: یک رئیس اتحادیه از چنان قدرتی در پناه قانون نظام صنفی بهره مند است که می تواند یک واحد صنفی متخلف را تعطیل و پلمب نماید، در حالی که در حالت عادی جز با حکم دادگاه هیچ کس در ایران نمی تواند یک واحد صنفی را تعطیل کند.

وی همچنین با اشاره به موضوعات مطرح شده در اصناف ایران که نسبت به اجرای قانون صنفی افراد زیادی گلایه دارند گفت: ما مجری قانون هستیم و موظفیم هر آنچه قانون نظام صنفی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن در این حوزه می‌گوید را بدون کم و کاست اجرا کنیم و اگر بعد از اجرا افرادی احساس می کنند حقی ضایع شده است، می‌توانند با مراجعه به دیوان عدالت اداری اعلام شکایت کنند.

وی در پایان ضمن اظهار امیدواری نسبت به اجرای تبصره یک ماده ٢٢ قانون نظام صنفی در تمام اتحادیه های صنفی گفت: با برگزاری انتخابات تمام اتحادیه‌های صنفی وفق تبصره یک ماده ۲۲ قانون صنفی، انشاالله در آینده اتحادیه های قدرتمند و اتاق اصناف قوی و قانون‌مدار را شاهد باشیم.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=1087

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.