تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
4
‌مدیران اصناف بازهم دنبال مقصر می گردند؟

یک ماه تا آغاز تحول تاریخی در اصناف کشور؛ صدور پروانه کسب طی سه روز و تمام

  • کد خبر : 1807
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
یک ماه تا آغاز تحول تاریخی در اصناف کشور؛ صدور پروانه کسب طی سه روز و تمام
در فاصله یک ماه تا آغاز تحول نوین صدور پروانه کسب در اصناف کشور رییس و هیات رییسه اتاق اصناف ایران هنوز مشغول انداختن توپ به زیر پای یار خودی و فرار از زیر بار مسئولیت هستند.

علی رغم اینکه در هیات مدیره اتحادیه های صنفی تغییرات گسترده ای را شاهد بودیم اما در روند تفکر و برنامه ریزی وحرکت بر مدار سند و برنامه در اصناف دیده نمی شود. هنوز انداختن پوست خربزه و موز زیر پای یار خودی خیلی دقیق رعایت می شود غافل از اینکه با ازپا در آمدن یارخودی هکان فرد هم همراه او از پا در می آید.
ماجرای سامانه ایرانیان اصناف و سایت G4B.IR نیز کاملا همین است. قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران در حالی می خواهد هیات رییسه اتاق اصناف ایران وحتی اصناف کشور را تبرئه کند ولی در زمانی که ایشان عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران نبود موضوع کاربرگ در هیات مقررات زدایی با موافقت اصناف عملیاتی شد. اصناف کشور باید بداند چه کسی در خصوص اجرایی شدن پروانه کسب سه روزه نظر دادهداست؟ آیا این فرد صنفی مسوول با معرفی نامه هیات رییسه اتاق اصناف ایران در جلسه شرکت کرد ؟ آیا بهتر نیست اتاق اصناف ایران در این خصوص رسماً اعلام نظر کند؟
رییس اتاق اصناف ایران خیلی خوب می داند در جلسه هیات عالی نظارت بر اصناف چندماه فرصت گرفت تا اصناف با سامانه مرکز ملی مجوزها همسو شوند و موضوع اجرای کار برگ را ایشان سه ماه به تعویق انداخت.
درست است که حداکثر ۴٠ درصد اتحادیه‌های صنفی ابتدا مشمول صدور پروانه کسب یه روزه نمی شوند ولی ۶٠درصد اتحادیه‌های صنفی در کشور را از دور خارج می کند و دفاتر خدمات الکترونیکی جدید صنفی جایگزین اتحادیه می شوند.

اصناف بدانند
بسیار ساده می گوییم. از اول بهمن ماه سامانه ایرانیان اصناف و سایت G4B.IR قطع می شود. اگر الآنم دست وپا شکسته فعالیت دارد واین همه سوهان روح مدیران اجرایی اتحادیه‌های صنفی کشور است بخاطر این است که قرار نیست باشد ولی هست.
از اول بهمن ماه دیگر اتحادیه های صنفی دخل و تصرفی در صدور پروانه کسب ندارند.
از اول بهمن ماه سامانه جدید ایرانیان اصناف که از طریق پیمانکار جدید طراحی و آماده اجراست تحویل مرکز ملی صدور مجوز می شود و متقاضیان پروانه کسب با اتصال به این سامانه با کمترین مشکل پروانه کسب می گیرند.
این همه مشکلاتی که اتحادیه‌های صنفی در کشور الان برای پروانه کسب دارند تا پایان دی ماه است و دیگر از این شرایط هیچ خبری نیست.
دبیرخانه هیات عالی نظارت این کارها را تمام کرده است و طبق خواسته قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف ایران که در جلسه هیات عالی نظارت درخواست فرصت سه ماهه کرده بود به همین دلیل تاپایان دی ماه فعالیت سامانه جدید را متوقف کردند.
یک سال پیش هم مسئولین اتاق بدون هماهنگی وایجاد زیرساخت فنی و بدون بررسی وپیش بینی همه جوانب و قبل از ارائه آموزشهای لازم به اتحادیه ها در هیات مقررات زدایی تصمیم گرفتند استعلام اماکن برخط شود واین موضوع مشگلات فراوانی در.روند صدور پروانه ایجاد وهنوز هم ادامه دارد.
موضوع کاربرگ های صنفی زمانی که تصویب شد باید اجرا شود وحالا هم سامانه فعلی صدور پروانه کسب یک روز مشکل پست یک روز مشکل مالیات و روزی دیگر مشکل دیگری دارد.
همه این مشکلات از اول بهمن ماه همزمان با شروع پروانه کسب از طریق درگاه ملی صدور پروانه کسب مرتفع خواهد شد.
آیا بهتر نیست اتاق اصناف ایران که ماهها وحتی بیش از یکسال قبل از موضوع کاربرگ مطلع بود اقدام جدی می کرد؟
چرا در حالی که باید سامانه کد رهگیری املاک به وزارت راه و شهرسازی برود هنوز برای اتاق اصناف ایران کار می کند؟ آیا در آمد حاصل از صدور کد رهگیری برای اتاق اصناف ایران مانعی برای این انتقال است؟
حالا که قراراست صدور و وانه کسب این چنین تسهیل شود آیا بهتر نیست اصناف با استفاده از خبرگان وکارشناسان کاربلد ودلسوز برای روزهای بعد از اجرای کاربرگ آماده شود ودیگر دنبال مقصر نباشند؟
مگر دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف جز اجرای قانون نظام صنفی و آیین نامه های اجرایی تاکنون چکار کرده است که بخواهد مانع توسعه اصناف باشد؟ اجرای قانون تسهیل کسب وکار هم اصناف چه موافق باشد چه مخالف اجرا خواهد شد و دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف هم وفق قانون ملزم به همکاری است. پس بهتر است اصناف فکر روزهای بعد از اجرای قانون تسهیل کسب و کار و صدور پروانه کسب از طریق درگاه ملی صدور مجوز وپروانه کسب صنفی باشد. در نظر داشته باشید موسسه دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف خصوصی محسوب می شود و اکثر کارشناسان از اتاق اصناف ایران حقوق می گیرند در نتیجه آگاهان به امور دولتی به مشکلات جدی همکاری های خاص دولت با یک موسسه خصوصی اشراف دارند وباید بدانند دست دبیرخانه هم چندان باز نیست.
هشدار به نمایندگان اصناف
هیات نمایندگان اصناف استانها که حالا تصور پارلمان اتاق اصناف ایران هستند باید وباید هوشیار شوند.
هرچند به وقتش از پشت پرده های خاص در خصوص نظرات مدعیان عضویت درهیات رییسه اتاق اصناف ایران و ریاست بر اصناف ایران خواهیم نوشت. ولی در حال حاضر بدانید. هرچی که می بینید برای گرفتن از از شماست وگرنه واقعیت چیز دیگری است.
سامانه ایرانیان اصناف از سال ٩٧ قربانی گرفت و بزرگترین قرآنی آن متصدیان واحد‌های صنفی بودند وهستند. عده ای خاص با پول اصناف مهره چینی کردند تا برای سالیان سال به دلخواه خودشان حتی قانون نظام صنفی را اصلاح کنند و لباس هیات رییسه و ریاست اتاق اصناف ایران برای دور بعد را برای خودشان دوختند.
البته که مسایل خاص صدور پروانه کسب و شعار جلوگیری از حذف اتحادیه برای رای گرفتن بسیار جذاب است.
راستی آیا ارتباطی بین مشکلات سامانه ایرانیان اصناف و کاربردها و صدور پروانه کسب سه روزه با اصلاحیه قانون نظام صنفی و انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران وجود دارد؟

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=1807

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.