تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
2
آیا شعله های سرکش گرانی مسکن آرام می گیرد؟

دریافت کمیسیون املاکی ها براساس قیمت منطقه ای دولت: اجاره ها کاهش می یابد؟

  • کد خبر : 795
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
طبق مصوبه دولت مشاوران املاک باید بر مبنای ذفترچه قیمت املاک که سازمان امور ملایاتی برمبنای آن از مالکان مالیات دریافت می کند نسبت به رهن واجاه املاک اقدام کنند وبرهمین مبنا بابت فروش و رهن واجاره کمیسیون درفات کنند. اما آیا این میزان دریافت کیمسیون برای مشاوران املاکی که دفترشان اجاره ای است جوابگوی اجاره خودشان خواهد بود؟

براساس این گزارش به هیات وزیران سامانه‌های املاک و مستغلات مشاوران املاک به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل می‌شود و بر اساس حق کمیسیونی که این سامانه تعیین می‌کند، طرفین معامله اعم از خرید و فروش و اجاره مسکن کمیسیون پرداخت می‌کنند.
حق کمیسیون مشاوران املاک صرفاً با دستگاه کارتخوان که در دفتر مشاور املاک نصب می‌شود، محاسبه خواهد شد.هرگونه خدمات مشاوران املاک منوط به این است که معاملات در سامانه‌های املاک و مستغلات و املاک و اسکان کشور ثبت و کد رهگیری اخذ شود، در غیر این صورت به‌عنوان خانه خالی شناسایی و مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهد شد.
پس ازاین مصوبه سوالات زیادی برای مردم ومشاوران املاک مطرح گردید.
موضوع ازاین قرار است که بانک مرکزی هرساله دفترچه قیمت منطقه ای املاک در قالب مسکونی ، تجاری ، اداری و کارگاهی هرمحله را تصویب وبه سازمان امور مالیاتی ارائه می دهد.
سازمان امور مالیاتی مبنای اخذ مالیات از املاک مستغلات را قیمت گذاری این دفترچه می داند به همین دلیل است که وقتی ملکی به طورمثال ۵میلیارد تومان معامله می شود هنگام ثبت در دفاتر اسناد رسمی رقمی مثلا ۲۰۰میلیون تومان در سند درج می شود وبرمبنای این قیمت است که دولت از فروشنده مالیات می گیرد در حالی که مالکان میلیاردی فروختند.
مبنای هزینه دفاتر اسنادرسمی دفترچه قیمت منطقه ای املاک می باشد به همین دلیل همیشه هزینه انها کمتر از مشاوران املاک است.
حالا دولت برای کنترل قیمت مسکن واجاره بها مصوب کرده است که در دفاتر مشاوران املاک هم مبنای قیمت گذاری ودرج قیمت در مبایعه نامه واجاره نامه پرینتی نیز قیمت منطقه ای باشد که سازمان امور مالیاتی باکمک سامانه املاک ومستغات ایران قرار می دهد.
براین اساس قیمت اجاره مسکن هم وفق قیمت منطقه ای باید حساب شود که دراین صورت آیا شاهد کاهش قیمت اجاره خواهیم بود؟
اما نکته مهم کاهش شدید در امد دفاتر مشاوران املاک خواهد بود که باعث تعطیلی وشاید بیکاری تعداد زیادی مشاور خواهد شد که در دفاتر مشاور املاک مشغول بکار هستند. آینده فعلان صنف مشاور املاک چه خواهد شد؟
طی روزهای آینده نظرات صاحب نظران صنف مشاوران املاک را منتشر خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.