تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
8
برگ زرین فعالیت دبیرخانه هیات عالی نظارت براصناف وزارت صمت

برگزاری نزدیک به۱۰۰۰ انتخابات اتحادیه های صنفی در کشور طی کمتر از چهار؛ کی بود که می گفت نمی شود؟

  • کد خبر : 781
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
برگزاری نزدیک به۱۰۰۰ انتخابات اتحادیه های صنفی در کشور طی کمتر از چهار؛  کی بود که می گفت نمی شود؟
با پیگیری های مستمر دبیرخانه هیات عالی نظارت در کمتر از چهار ماه از ابتدای سال 1401 تاکنون انتخابات نزدیک به 1000 اتحادیه صنفی در کشور برگزار شد که یک رکود بی نظیر در گزارضش عملکرد یک واحد اداری در سازمان های دولتی محسوب می شود.

براساس این گزارش بعد از کش وقوس های فراوان وتغییر رئیس دبیرخانه هیات عالی نظارت برسازامن های صنفی در اخرین روزهای سال گذشته با توجه به اینکه دبیرخانه هیات عالی نظارت دومقام بالاسری داشت انتظار نمی رفت تا بتواند عملکرد مثبتی داشته باشد اما گزارش های دریافتی حکایت از برگزاری انتخابات نزدیک به ۱۰۰۰ اتحادیه صنفی در کشور وفق تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی دارد.
اینکه ۱۰۰۰ اتحادیه در کشور براساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی انتخابات برگزار کردند والان در جریان گردش مدیران اتحادیه های صنفی کشور حداقل سه هزار مدیر جدید عضو هیات مدیره اتحادیه های صنفی شدند بسیار امیدوار کننده است.
اول اینکه جوانان با حضور در هیات مدیره توانمندی ودانش وعلم را با تجربه ارزشمند پیشکسوتان پیوند خواهند زد. دوم اینکه چرخش مدیران شروع شده است. سوم اینکه با وجود مدیران و روسای اتحادیه های جدید شاهد روند استفاده از فناوری و حضور واحدهای صنفی دانش بنیان در اصناف خواهیم بود.
مهمتر از هم به زودی شاهد تغییر رفتار مدیریتی و اقتصادصنفی در کشور خواهیم بود.
اینکه قطار تغییرات در هیات مدیره اتحادیه های صنفی کشور با تاکید وپیگیر ی های دبیرخانه هیات عالی نظارت بر اصناف وزار ت صمت به حرکنت در آمد و پیش بینی می شود تا پایان سال این عدد به بیش از ۲۰۰۰ اتحادیه برسد نوید روزهای خوبی را می دهد.
یکی از نکات مهم این خواهد بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هنگام اصلاح قانون نظام صنفی مثل همیشه برای حضور جوانان در چرخه مدیریتی اصناف علاوه بر تاکید بر حضور دایمی تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی هرگز به حذف این ماده رای نخواهند داد زیرا وقتی ۲۰۰۰ اتحادیه تغیییر کردند هرگز به تبعیض رای نمی دهند. بلکه با پیشنهاداتی نسبت به ادامه حرکت قطار تغییرات با شرایطی جدیدتر و نگاه وسیع تر گام خواهند برداشت.
در خصوص برگزاری انتخابات در ۱۰۰۰ اتحادیه با استناد به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری وتبصره یک ماد ه۲۲ قانون نظام صنفی باید به دو نکته مهم اشاره کرد.
اول نقش موثر دبیرخانه هیات عالی نظارت در دور جدید مدیریتی که با ارسال بخشنامه های شفاف مانع از تفسیر به رای های روسای سازمان های صمت شده است. هرچند که لابی روسای اتاق های اصناف با قائم مقام وزیر صمت ومعاون خدمات وتجارت وزارت صمت در برخی موارد دبیرخانه هیات عالی نظارت را وادار به عقب نشینی کرده است به همی ندلیل به طور حتم باید در اصلاحیه قانون نظام صنفی فکری برای جایگاه دبیرخانه هیات عالی نظارت براصناف کرد.
نکته دوم نقش موثر رئیس جدید سازما ن صمت تهران است که با مدیریت وهدایت برنامه های هیات اجرای انتخابات اتحادیه های صنفی تقریبا هرروز در استان تهران انتخابات اتحادیه های صنفی در حال برگزاری است. جالب تر اینجاست که همه انتخابات به حد نصاب می رسند ونیروهای تازه نفس وجدید وجوان وتحصیلکرده با مدارج عالیه رئیس اتحادیه انتخاب می شوند.
البته کاش رئیس سازمان صمت تهران تکلیف انتخابات اتحادیه پوشاک تهران را که نزدیک به ۷ ماه از زمان برگزاری آن گذشته است را مشخص کند. انتظار می رود تا در تمام سازمان های صمت وکمیسیون های نظارت در شهرهای کشور نگاه جدی به حمایت از صنوف تولیدی و همچنین برگزاری انتخابات اتحادیه های صنفی وفق تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=781

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.