اخبار صنفی- این که در بروز هر گونه حوادث وسوانحی، مقصر اول از نگاه مسوولان در بیانیه و مصاحبه ها، راننده یا خلبان است. امری طبیعی وهمیشگی است.اما چراکسی پیگیری نمیکند که نقش موثر پول در ایجاد سوانح در کشورمان چیست؟ چرا کسی بعد از بیاینیه ها به عمق فاجعه نمی پردازد وپیگیری نمی کند تا ببیند علت اصلی چه چیزی بود؟سازمان بازرسی کل کشور در قبل ازبروز سوانح ریلی چه نظارتی بر روند برگزاری مناقصات راه آهن دارد؟
به این حادثه در بخش راه آهن کشور توجه کنید
در سانحهٔ قطار مشهد به یزد صبح روز ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در نزدیکی ایستگاه مزینو در ۵۰ کیلومتری طبس رخ داد. علت این حادثه برخورد قطار با بیل مکانیکی بر سر راه و خطای انسانی رانندهٔ قطار بود. این قطار ۳۴۸ مسافر داشت. در این سانحه ۱۴ نفر کشته و ۸۶ نفر مصدوم شدند.
لازم به ذکر می باشد که در سال گذشته اطلاعیه شماره ۲ کمیسیون عالی سوانح در خصوص سانحه قطار مشهد – یزد به شرح زیر است؛
پیرو اطلاعیه شماره یک مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۱ ضمن عرض تسلیت مجدد به خانواده های داغدیده و ابراز همدردی با آسیب دیدگان سانحه قطار مسافری مشهد – یزد به شماره ۸۶۱۱ ، گزارش تکمیلی به شرح ذیل اعلام میشود:
به منظور بررسی میدانی ، جمع آوری اطلاعات و مشاهده آثار سانحه، اعضاء کمیسیون عالی سوانح به محض اطلاع به محل سانحه عزیمت و مراحل و عملکرد عوامل دخیل در سانحه را در فرایند به هم پیوسته ای مورد بررسی قراردادند. در این خصوص مستندات ایستگاهی، شواهد میدانی، اظهارات و مذاکرات با عوامل اجرایی، موارد ثبت شده توسط سیستم های نظارتی از جمله گراف سرعت لکوموتیو (ایونت) و ثبت اطلاعات لاگ ATC ، مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کامل آن به مسئولین ذیربط ارسال شده است.
تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات مذکور حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر قطار مسافری در محل سانحه، انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی و عدم رعایت مقررات ایمنی در محل عملیات تعویض تراورس به عنوان عامل اصلی وقوع سانحه است. همچنین در این خصوص عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید احصاء شده که به شرح ذیل اعلام می شود:
عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری
انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی
واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران بر خلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران
اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت
عدم توجه راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده ( تابلوهای تقلیل سرعت )
عدم یاد آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد
کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می کند بهمنظور عدم تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقاء سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت ها اقدام شود.
مناقصه تک برنده
خوب کجای مشکل سوانح ریلی کشور حل شد. می دانید چرا حل نمی شود؟ زیرا به نقش موثر پول در جریان برگزاری مناقصات راه اهن که باعث برنده شدن یک پیمانکار و بروز حادثه می شوداصلا توجه نشده است.
حتما می خواهید بگویید پول چه ربطی دارد. خوب به نوشته زیر توجه کنید همه چیز دستتان می آید.
در زمان برگزاری مناقصه برای حفظ و نگهداری ابنیه وریل راه اهن تنها یک شرکت در مناقصه حضور پیدا کرده است وتنها هم برنده مناقصه مهمی در نگهداری ابنیه شرق کشور ممی شود.آیا این عحیب نیست که تنها یک شرکت آن هم با پرونده تخلف باز در مناقصات راه آهن شرکت می کند وبرنده هم می شود؟
آقایان کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور و اعضای کمیسیون عالی سوانح کشور
باور کنید اگر کمی دقت نمایید در فرایند برگزاری مناقصات به پیمانکاران نگهداری و تعمیر خطوط و ابنیه فنی راه آهن در جنوب وحتی شرق با موضوعاتی مواجه می شوید که در خصوص بروز همین سانحه نظر شما تغییر می کند.
بعد ازبررسی این موضوع حتما در اعلام نظر کارشناسی شما مردم متوجه می شوند که شرکت ( فرازسازان راه وساختمان سمنان) که تنها برنده وپیمانکار حاضر در مناقصه حضور داشت تا چه حد دربروز حادثه نقش داشته است؟
قبول داریم بروز حادثه در زمان نگهداری و تعمیر ریل قطار پیش می آید اما اگر با کوتاهی همراه باشد چرا دیگر عامل انسانی و لوکوموتیو ران تنها مقصر اعلام شود؟
چرا سازمان بازرسی کل کشور در خصوص برگزاری مناقصات اداره فنی شرکت راه آهن کشور که به طور کامل بر بروز سوانح می تواند تاثیر گذار باشد قاطعانه ورود نکرده و نمی کند؟ افراد متخلف احتمالی را به دادگاه معرفی نمی کند و اگر هم در این زمینه اقداماتی داشته است چرا به صورت دبش به مردم اطلاع رسانی نشده است؟
نگاه نهادهای نظارتی را به طور ویژه به برگزاری مناقصات راه آهن جلب می کنیم . جایی که در سال ۱۴۰۱ با زیان ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مواجه شده است.
جایی که دو شرکت (دولتی خصوصی) تراورس و فلق با شرایط ویژه با پنج شرکت خصوصی به رقابت دارند و وزارت راه وشهرسازی و مدیران شرکت راه آهن از شرکت های دولتی خصوصی حمایت ویژه دارند در حالی که آنها پرونده تخلف فنی بازهم دارند؟
راستی چرا کسی نمی پرسد وقتی یک شرکت تخلف فنی باز دارد چرا وچگونه و چه کسی اجازه حضور در مناقصه جدید را به او می دهد؟ چرا بعد از کشته شدن هموطنان کسانی که چنین مجوزی دادند در هیچ جای از نظرات کارشناسی ازآنها نام برده نمی شود؟چرا همیشه افراد پشت پرده از اجرای قانون در امان هستند؟
همه نظرات کارشناسان عالی سوانح ریلی و کارشناسان بازرسی کل کشور را هم می خوانیم اصلا همه نظرات شما تا جایی هم خیلی درست است اما ریشه این نظرات را چرا اعلام نمی کنید که چیست؟