تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
3
چالش های ضد و نقیض در خصوص سامانه نوین اصناف

انتقاد یا دستور رئیس اتاق اصناف ایران؛ کدام یک به نفع اصناف است؟

  • کد خبر : 3315
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
انتقاد یا دستور رئیس اتاق اصناف ایران؛ کدام یک به نفع اصناف است؟

با اعلام سامانه نوین اصناف کاهش تعداد کاربران اتاق اصناف ایران در سامانه_نوین_اصناف به یک نفر به دستور رئیس اتاق اصناف ایران بود پس انتقادهای های رئیس اتاق اصناف ایران در شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار برای چی بود؟ گزارش خبرنگار اخبار صنفی از سامانه نوین اصناف حاکیست که ریاست اتاق اصناف ایران در […]

با اعلام سامانه نوین اصناف کاهش تعداد کاربران اتاق اصناف ایران در سامانه_نوین_اصناف به یک نفر به دستور رئیس اتاق اصناف ایران بود پس انتقادهای های رئیس اتاق اصناف ایران در شورای راهبری بهبود محیط کسب وکار برای چی بود؟

گزارش خبرنگار اخبار صنفی از سامانه نوین اصناف حاکیست که ریاست اتاق اصناف ایران در هفتاد و هشتمین نشست شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار که در روز دوشنبه ۲۶ تیرماه در اتاق اصناف ایران برگزار شده بود بیان نمودند: *اتاق اصناف ایران عالی‌ترین نهاد اصناف کشور است، اما به سامانه نوین اصناف دسترسی ندارد و نمی‌توانیم میزان آمار صدور مجوزها را داشته باشیم که اتفاق خوبی نیست.* این در حالی‌ست که از ابتدای راه‌اندازی سامانه نوین اصناف برای مدیر فناوری اطلاعات و مدیر مالی اتاق اصناف ایران دسترسی کامل به داده‌های سراسر کشور داده شده بود که متاسفانه همین افراد اذعان نموند حتی یکبار هم وارد سامانه نشده‌اند که این امر جای تعجب و تامل دارد.
همچنین اخیرا برای سه تن دیگر از مدیران عالی اتاق اصناف ایران از جمله دبیرکل محترم اتاق اصناف ایران دسترسی کامل به داده‌های اصناف در سراسر کشور ایجاد شد و آموزش‌های لازم به صورت حضوری به ایشان ارائه گردید. رغبت دبیر کل محترم اتاق ایران برای همراهی با روال جدید صدور پروانه‌های صنفی و نقطه‌نظرات کارشناسی ایشان، شایسته تقدید و تمجید بود.
‼️ اما اخیرا رئیس محترم اتاق اصناف ایران طی نامه‌ای به دبیرخانه هیات عالی نظارت، درخواست کردند دسترسی کلیه‌ی افراد در اتاق اصناف ایران به سامانه نوین اصناف حذف شده و صرفا شخص مدیر فناوری اطلاعات اتاق اصناف ایران به سامانه نوین اصناف دسترسی داشته باشد!

چند نکته‌ در این بین وجود دارد که به اختصار بیان می‌گردد:

*۱- عدم تناسب حجم تعاملات اتاق اصناف ایران و یک نفر به عنوان کاربر سامانه*
با توجه به اینکه اتاق اصناف ایران می‌بایست با کلیه‌ی اتاق‌ها و اتحادیه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تعامل داشته باشد، بالتبع این تعامل نیازمند دسترسی و اشراف داده‌ای در حوزه اصناف می‌باشد. قطعا یک کاربر در اتاق اصناف ایران نمی‌تواند پاسخگوی کلیه‌ی نیازها باشد. برخی از اتحادیه‌های بزرگ بواسطه حجم بالای کاری، تا ۵ نفر نیز به سامانه دسترسی دارند. فلذا درخواست حذف کلیه‌ی کاربران اتاق اصناف ایران در سامانه نوین اصناف و اختصاص صرفا یک کاربر در اتاق، جای تامل دارد که البته پیگیری‌های لازم به منظور افزایش تعداد افراد پاسخگو در اتاق اصناف ایران صورت خواهد گرفت.

*۲- ارجاع مستقیم و بدون پردازش نامه‌ها و مکاتبات به دبیرخانه هیات عالی نظارت*
تاکنون کلیه‌ی نامه‌ها و مکاتبات اتاق‌ها و اتحادیه‌ها بدون دسته‌بندی و پردازش به دبیرخانه هیات عالی نظارت ارسال شده است. در صورتیکه حتی اگر اشراف حداقلی به رشد و توسعه‌ی سامانه وجود داشت، بیش از ۹۰ درصد از مکاتبات توسط اتاق اصناف ایران به اتاق ها و اتحادیه‌ها پاسخ داده می‌شد. حداقل انتظار این است که مسائل ذکر شده در مکاتبات در قالب جداولی منظم و دسته‌بندی شده و ارسال شوند که قابلیت رسیدگی و پاسخگویی در کمترین زمان ممکن وجود داشته باشد.

*۳- اتاق اصناف ایران؛ بهره‌بردار رسمی سامانه نوین اصناف*
اتاق اصناف ایران در مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ طی جلسه‌ای رسمی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طی امضای متمم قرارداد، به عنوان بهره‌بردار سامانه نوین اصناف مشخص گردید. از ابتدای تحلیل و طراحی و توسعه‌ی سامانه نوین اصناف معاونان و کارشناسان فنی و حقوقی و نیز مدیران عالی اتاق اصناف ایران در جلسات مختلف، نکات و نقطه‌نظرات خود را اعلام نموده و در خصوص کلیه‌ی اجزای سامانه در سطح فرایندها و قواعد و حتی فیلدهای اطلاعاتی سامانه و مدارکی که متقاضیان می‌بایست بارگذاری نمایند، اعلام نظر نمودند که کلیه موارد در سامانه پیاده‌سازی و به اطلاع این عزیزان رسید.

*۴- کلیه‌ی کاربرگ‌های صنفی، به پیشنهاد #اتاق_اصناف_ایران در هیات مقررات‌زدایی به تصویب رسید*
کلیه‌ی کاربرگ‌های صنفی و شرایط جدید صدور مجوزهای صنفی به پیشنهاد اتاق اصناف ایران به عنوان عضو رسمی هیات مقررات‌زدایی به تصویب رسیده است. فلذا هیچ شرط و فرایند و قاعده‌ای بدون اطلاع و بدون پیشنهاد اتاق اصناف ایران به تصویب نرسیده است. اما نکته‌ای که جای خالی آن به خوبی دیده شده است، عدم تبیین شرایط پیشنهادی اتاق اصناف ایران برای خانواده‌ی بزرگ اصناف است. شاید در خصوص برخی از قواعد و شرایط بهتر بود اتاق اصناف ایران، جلسات مختلفی با اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها برگزار می‌شد و نظرات آن‌ها نیز دریافت می‌شد تا در شروع کار (اسفند ۱۴۰۱) با ابهامات کمتری مواجه شوند.
به هر ترتیب، کاهش تعداد کاربران اتاق اصناف در سامانه نوین اصناف موجب یاس و ناامیدی اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌ها از پاسخگویی و پیگیری اتاق اصناف ایران خواهد شد.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=3315

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.