تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 20 May , 2024
7
درنشست صمیمانه سفره دل اصناف بازشد

۶٠ ایراد به سامانه نوین اصناف؛ اصلاح می کنیم

  • کد خبر : 2473
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۶
۶٠ ایراد به سامانه نوین اصناف؛ اصلاح می کنیم
اخبار صنفی - درنشست مشترک اصناف با امیرسیاح و مدیر سامانه نوین اصناف در اتاق اصناف ایران نمایندگان اصناف بیشتر درددل ها و انتقادات مدیران اجرایی را بدون هیچ ملاحظه ای در راستای ایجاد تعاملات سازنده و رشد کسب وکار بیان کردند.

به گزارش خبرنگار اخبار صنفی ، امیرسیاح بعد از شنیدن ۶٠ مورد ایراد سامانه نوین اصناف به جز یک مورد تاکید کرد بقیه ایرادات را با همکاری اتاق اصناف ایران به سرعت در سامانه نوین اصناف اصلاح خواهیم کرد.
قرار شد فرصت دو روزه اتحادیه های صنفی در سامانه نوین اصناف بابت تایید مدارک از دو روز به ده روز افزایش یابد.
تنها موردی که مدیر مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزا ت اقتصاد نپذیرفت ومقرر شد تا از بخش حقوقی مجلس شورای اسلامی استعلام گرفته شود اختلاف اصناف وسیاح در خصوص صدور پروانه کسب کاغذی در اتحادیه است.

و اما جزییات نشست…
مدیریت این نشست را قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران برعهده داشت . وی ابتدا فرصت را به رئیس اتاق اصناف تهران داد.

-دکتر علی توسطی رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به جایگاه اصناف در تحولات اقتصادی و اجتماعی گفت: به هیچ وجه نمیشود از جایگاه وکارکرد اقتصادی و اجتماعی اصناف در جامعه چشم پوشی کرد. حتی استفاده از تکنولوژی هم نمی تواند این نقش را کم رنگ کند.
وی افزود: تحت هیچ شرایطی اصناف مخالف استفاده از تکنولوژی در تسهیل کارها و امور مربوط به مردم و تجارت نیستند.
توسطی افزود: اصناف خبرگان کارشناسی هستند .اگراین نظرات در قالب سامانه نوین اصناف به اجرا درآید نقش و جایگاه اتحادیه‌های صنفی محفوظ می ماند دولت هم در این بخش به اهدافی که برای تسهیل کسب وکار مدنظر دارد می رسد.
رییس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: امیدواریم با اجرای سامانه نوین اصناف در آینده با چالش صنفی مواجه نشویم.

-محمدرضا فرجی عضو هیات رییسه اتاق اصناف ورییس اتحادیه فناوران رایانه تهران که در امور فنی رایانه از خبرگان کشور است ایرادات فنی برنامه نویسی و نحوه عقد قرارداد با شرکت پیمانکار سامانه نوین اصناف مطرح کرد وی گفت: پیمانکار سامانه رتبه ٩ دارد که نوع عقد قرارداد با این شرکت جای سوال دارد.
وی تصریح کرد: شاهدیم که هرچند وقت یکبار سامانه اصلاح برنامه نویسی دارد. این موضوع از مهمترین نقاط ضعف سامانه است.
وی اضافه کرد: هرگز یک نفر نمی تواند پاسخگویی ۷۶۰۰ اتحادیه باشد.
فرجی خاطرنشان ساخت: بیش از ۴۰۰ نامه از سوی اتاق اصناف ایران حاوی مشکلات اصناف در سامانه نوین اصناف به پیمانکار ارسال شد نتیجه اش چی شد.

-سید احمد حسینی رییس کمیسیون حقوقی اتاق اصناف تهران به موارد اجرایی سامانه ایرادات حقوقی متعددی وارد کرد و گفت: وفق قانون تحت هیچ شرایطی قانون تسهیل کسب وکار نمی تواند ناسخ قانون نظام صنفی باشد زیرا قانون نظام صنفی خاص است.
وی افزود : پروانه کسب کاغذی هویت و شخصیت در اصناف است. قانونگذار نیز در هیچ قانونی نگفته است نباید پروانه کسب با امضای رییس اتحادیه منع دارد. پروانه کسب در بانک ودادگاه جزو اسناد رسمی است.
وی خاطر نشان کرد: به اتحادیه های صنفی می گویید مدارک نگیر ولی تاکید دارید مسوولیت پروانه کسب ونظارت پسینی با اتحادیه است. وقتی دریافت پروانه کسب را حذف می کنید عضو صنفی دیگر به اتحادیه برای چه بیایید. با این شیوه صدور پروانه کسب تخلفات بیشتر می شود.
رئیس کمیسیون حقوقی اتاق اصاف تهران گفت: در آمار ها اعلام می کنید اتحادیه های صنفی در صدور پروانه کسب ضعیف عمل کردند در حالی که اتحادیه در قالب سامانه نوین اصناف هیچی نقشی در صدور پروانه کسب ندارند.
وی گفت: سامانه سامح برای بهداشت به تنهایی بزرگترین مانع برای صدور پروانه کسب است وبابت نظارت ها و بازدید ها پول اضافی از متقاضی می گیرد. مردم بابت این موضوع به اتحادیه مراجعه کرده واعتراض دارند این وسط ما نمی دانیم اتحادیه بالاخره چکاره است.
حسینی در پایان تاکید کرد: شما اصلا اصناف را نمی شناسید وچون از اصناف شناختی ندارید با این سامانه پدر اصناف را در آوردید.

-امید سامری عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران هم طی سخنانی شفافی گفت: ۱۲ سال قبل سامانه ایرانیان اصناف در اصناف راه اندازی شد وبدون مشکل کار می کرد. این نشان می دهد که اصناف ازتکنولوژی استقبال می کنند واصلا مخالف نیستند ولی سامانه نوین اصناف برای مردم مشکل ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: اوضاع اصناف با وجود سامانه نوین اصناف خراب تر از ان چیزی که شما تصور می کنید. انچه شما تهران می بینید چیزیست که دوست دارید ببنید مشکلا ت شهرهای غیرازتهران به گوشتا ن نمی رسد.
سامری گفت: داریم با خواهش والتماس اعضا را در برابر مشکلاتی که دارند آرام نگه می داریم اما سامانه نوین اصناف نه تنها کمکی نکرد بلکه بر مشکلات اصناف اضافه کرد.

– باقر پور رئیس اتحادیه ابزارفروشان و رئیس کمیسیون فرهنگی اتاق اصناف تهران طی سخنانی گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند مقررات زدایی شود اما شما در سامانه نوین اصناف مراقبت زدایی می کنید.
وی گفت: شغل ما بخشی از وجود ماست. هویت ماست. اگر ارزش اجتماعی اتحدایه ازبین برود تبعاتش برای همه آحاد جامعه است.
وی بخشی ا مشکلات سمانه نوین اصناف را نامبرد وگفت: جایگزین مامور پست به جای بازرس اتحادیه،جایگزینی کافی نت وشرکت های ثبت برند به جای اتحادیه، تعداد رسته های یکسان و همچنین حذف رسته های کاربردی ، ورودی بدون کد رهیگری سامانه مالیاتی، بارگذاری مدارک بدون اصالت سنجی، تبعات حقوقی برای اتحادیه در فاصله دوروز، ونابودی ساختار اتحادیه های صنفی با حذف پروانه کسب کاغذی تنها بخش اندکی ازاین مشکلات است.
– ابریشمی رئیس اتحادیه آسانسور کشوری هم گفت: دوپروانه کسب طراحی وتولید آسانسور برای یک واحدمسکونی طبقه دوم از سوی سامانه نوین اصناف برای متقاضی صادر شد که ما هیچ کاری نمی توانیم بابت ابطال این پروانه کسب بکنیم چون اصلا در سامانه نوین اصناف چنین چیزی پیش بینی نشده است.
– عالی پور رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای کشور هم گفت: چیزی به نام صدور پروانه کسب برای فروشگاههای زنجیره ای در سامانه نوین اصناف اصلا وجود ندارد وچندماه است حتی یک پرونده تشکیل ندادیم. این اتحادیه اصلا سطح دسترسی به سامانه نوین اصناف ندارد.

تایید تمام مشکلات سامانه نوین اصناف
میرزایی مدیر سامانه نوین اصناف برای نخستین بار تمام مشکلاتی که حاضران در جلسه گفتند را کاملا پذیرفت وگفت: تمام این مشکلات را تایید می کنم وتلاش می کنم در سریعترین زمان ممکن با دستور آقای سیاح وهمکاری اتاق اصناف ایران این مشکلات را رفع کنیم.
وی خطاب به سیاح گفت: من دراین مدت متوجه نقدهای دلسوزانه اصناف شدم ومدیران اجرایی اتحادیه های صنفی کشور خیلی تلاش کردند تا مشکلات را مطرح کنند اما منم دستم بسته است نیاز به مجوز دارم.
وی گفت: ایجاد لینک دریافت همیاری در اتحادیه های صنفی، ایجاد لینک دریافت هزینه خدمات غیر موظف ، ایجاد لینک دریافت هزینه مشاوره، ایجاد لینک دریافت هزینه آموزش به خاطر افزایش درآمد اتحادیه های صنفی با هدف جلوگیری از اخراج کارکنان اتحادیه های صنفی کاملا ضروری است.
میرزایی همچنین گفت: فرصت دو روز بررسی وصلاحیت سنجی برای اتحادیه های صنفی بسیار کم است پیشنهاد میدهم این فرصت به ده روز افزایش یابد.

۶۰مشگل سامانه
امیر سیاح به عنوان آخرین فرد با جمع بندی همه حرفهای حاضران در نشست گفت: ۵۹ مورد مشکل را شما مطرح کردید. در خصوص پروانه کسب کاغذی اصلا نمی توانیم قبول کنیم زیرا شما هنوز نمی دانید با این شیوه صدور پروانه کسب داریم چه خدمتی به اتحادیه های صنفی می کنیم
وی افزود: با صدور پروانه کسب الکترونیکی نظارت پسینی برای اتحادیه در حد یک دکمه اینتر در کیبورد رایانه خواهد بود واگرواحد صنفی به طور غیر قانونی دستورات اتحادیه را اجرا نکرد با این دکمه واحد صنفی از کلیه خدمات اجتماعی وعمومی ومالی ومالیاتی وبانکی محروم می شود وتا زمانی که اتحادیه تایید نکند حساب بانکی اش مسدود خواهد ماند.
اگر بازهم دراین خصوص اصرار دارید بهتر است از مجلس شورای اسلامی استعلام بگیریم .هر چی گفتند همان را اجرا کنیم.
سیاح به صراحت گفت: غیر ازاین مورد تمام مشکلات شما را می پذیریم وآقای میرزایی با همکاری اتاق اصناف ایران به سرعت این ایرادات ر ا رفع کنند.
رئیس مرکز ملی بهبود کسب وکار کشور گفت:بهداشت وسامانه سامح حق ندارد بابت نظارت حتی یک ریال از متقاضی بگیرد اگر در سراسر کشور چنین … کرد بگویید تا با بهداشت برخورد کنیم.
سیاح گفت:در خصوص رسته ها وهمه مشکلاتی که گفتید یک کارگروه تشکیل شود اتاق اصناف ایران بگوید چه می خواهد تا در اسرع وقت در سامانه نوین اصناف اصلاح گردد.
وی تاکید کرد: هر سندیکا وانجمنی که بابت صدور مجوز از متقاضی پول میگیرد باید در سامانه نوین اصناف قرار بگیرد.
گفتنی است این نشست بعد از سه ساعت پایان یافت.سیاح نیز با پیشنهادات میرزایی موافقت کامل خودش را اعلام کرد اما منوط به ان شد که پیشنهادات مدیر سامانه نوین اصناف را قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران در قالب درخواست وپیشنهاد به مرکز ملی بهبود فضای کسب وکار وبیرخانه هیات عالی نظارت اعلام کند.در پایان قرار بر این شد تا این نشست ادامه یابد.

لینک کوتاه : https://akhbaresenfi.ir/?p=2473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.